• Czym jest przywództwo?
• Dlaczego ludzie mieliby za Tobą pójść?
• Co robić, żeby ludziom chciało się chcieć?
• Twój styl przywództwa / Autorefleksja praktyczna
Formuła zajęć
• Wykład interaktywny
• Moderowana dyskusja
• Warsztaty / ćwiczenia (na bazie analizy przypadków, rozmowa z pracownikiem)
• Czym jest, od czego zależy i jak się przejawia „osobowość”?
• Jakie czynniki wpływają na postawy i zachowania lidera?
• Praktyczne klasyfikowanie i rozpoznawanie typów osobowości
• Zarządzanie zespołem – jak z różnorodności uczynić siłę (analiza przypadku)
• Skuteczne narzędzia i metody rekrutacji
• Jak efektywnie określić zakres obowiązków i wymagań potencjalnego kandydata
• Rozmowa kwalifikacyjna – na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę, aby podjąć właściwą decyzję o zatrudnieniu kandydata
• Ja. Moja marka
• Rzeczywistość vs świat wirtualny
• Strategia budowania marki własnej
• Wizerunek prawnika w biznesie
• Budowanie autorytetu
• Ja. Moja marka
• Rzeczywistość vs świat wirtualny
• Strategia budowania marki własnej
• Wizerunek prawnika w biznesie
• Budowanie autorytetu
• Zarządzanie karierą
• Case study: Narzędzia marketingowe, komunikacja i Social Media
• Koordynacja, zarządzanie czy kształtowanie – rola prawnika w projekcie
• Wyzwania i ograniczenia stojące przed prawnikiem zarządzającym projektem biznesowym
• Za pomocą jakich technik zintegrujesz projekt prawny z pozostałymi działaniami Twojej firmy?
• Analiza projektów biznesowych, w których kluczową rolę odgrywa dział prawny. Jak włączyć prawników w duże projekty biznesowe?
• W jaki sposób efektywnie osadzać projekt prawny w strategii firmy?
• Jak biznes wpływa na decyzje prawne? Jak zrealizować projekt nie blokując biznesu?
• Rodzaje i specyfika projektów prowadzonych w kancelarii/dziale prawnym.
• Kluczowe zasady prowadzenia projektów w kancelarii/dziale prawnym.
• Umiejętności skutecznego prawnika – menedżera projektu.
• Najważniejsze czynniki sukcesu projektów prawnych i organizacyjnych.
• 5 faz rozwoju zespołu projektowego.
• Rola prawnika – menedżera w poszczególnych fazach rozwoju zespołu.
• Jak skutecznie zorganizować współpracę pomiędzy działem prawnym a kancelarią zewnętrzną?
• Dysfunkcje zespołów projektowych.
• Kompetencje komunikacyjne prawników.
• Podstawowe techniki komunikacji interpersonalnej – ćwiczenia warsztatowe.
• Komunikacja z uwzględnieniem różnych osobowości i stylów myślenia.
• Delegowanie zadań – podstawowe zasady i techniki.
• Zarządzanie zmianą jako kluczowa umiejętność szefa kancelarii, działu prawnego.
• Zmiany organizacyjne – logika i przebieg procesu.
• Pokonywanie oporu przed zmianą.
• Rola szefa kancelarii, działu prawnego w procesie zmiany.
• Techniki i narzędzia zarządzania zmianą w kancelarii, działu prawnego
• Jak skutecznie opisać ryzyko prawne w projekcie? Zarządzanie ryzykiem w projekcie prawnym a projekcie biznesowym
• Podział kompetencji pomiędzy wewnętrzny dział prawny a kancelarię współpracującą na projekcie
• Rola prawnika w projekcie a podejmowanie decyzji na temat ryzyka biznesowego wynikającego z przeprowadzonych analiz projektu
• Jak zarządzać, monitorować i kontrolować ryzyko w projekcie? Metody ograniczania ryzyka prawnego
• Szybka realizacja zadań a odpowiedzialność prawnika – jak efektywnie zaplanować czas projektu?
• Metody wyznaczania i rozliczania celów, za pomocą których zwiększymy wydajność projektu
• Jak efektywnie zarządzać budżetem, by zachować rentowność projektu?
• Skuteczne metody mapowania w projekcie prawnym
• Aplikacje, oprogramowania i rozwiązania, które pomogą zarządzać projektami w Twojej firmie
• W jaki sposób zbudować system bieżących zatwierdzeń? Narzędzia elektroniczne do zarządzania dokumentacją i czasem
• Jak zmierzyć wpływ działań działu prawnego na sukces całego projektu biznesowego?
• Co wpływa na ocenę efektywności projektu prawnego? Jakie KPI możesz stosować?
• Uwarunkowania prawno-regulacyjne
• Praktyki rynkowe i metodyka projektów paperless
• Obszary organizacji o wysokim poziomie digitalizacyjnej
• Rola prawników w transformacji biznesu
• Bezpieczeństwo danych w pracy prawnika - perspektywa własnej kancelarii a praca dla wewnętrznego działu prawnego
• Dwa wymiary bezpieczeństwa - technologia i człowiek
• Zasada risk-based approach jako naczelna zasada współczesnych systemów bezpieczeństwa danych
• Procedury i polityki związane z bezpieczeństwem danych
• Nowe technologie a bezpieczeństwo
• Przegląd rynku prawniczego w zakresie wykorzystywania technologii
• Sztuczna inteligencja a praca prawnika - podstawowe koncepcje prawne, funkcjonalność i wyzwania
• Przenikanie się prawa i technologii
• Przykładowe narzędzia LegalTech
• współpraca działu prawnego z biznesem
• dział prawny jako doradca i pomoc w podejmowaniu decyzji w ramach organizacji
• Umiejscowienie compliance w przedsiębiorstwie – podział ról i obowiązków
• Koncepcje podejścia do zaprojektowania i wdrożenia funkcji compliance
• Jak wdrożyć skuteczny i dostosowany do potrzeb organizacji proces compliance?
• Warianty organizacji funkcji compliance - dział prawny a compliance
• System kontroli wewnętrznej – jak wykorzystać inne działy, by zmniejszyć ryzyko compliance?
• wpływ pandemii na organizację pracy prawników
• czy praca zdalna zdaje egzamin w pracy prawnika
• nowoczesne metody komunikacji a możliwość zapewnienia ochrony tajemnicy pomocy prawnej
• wpływ pandemii na organizację pracy prawników
• czy praca zdalna zdaje egzamin w pracy prawnika
• nowoczesne metody komunikacji a możliwość zapewnienia ochrony tajemnicy pomocy prawnej
• Przedsiębiorstwo i uwarunkowania rynkowe
• Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
• Nowe uwarunkowania otoczenia biznesu
• Współczesne kierunki rozwoju biznesu
• Automatyzacja i robotyzacja
• Big data, sztuczna inteligencja i inne nowe zjawiska
• Hiperdynamika zmian, chaotyczne otoczenie
• Nowe sposoby organizacji biznesu
• Nowe sposoby konkurowania i budowania przewag konkurencyjnych
• Rozwój i wzrost, akwizycje i konkurowanie z niebezpiecznymi ignorantami
• Przepisy prawa w odniesieniu do rachunkowości i sprawozdawczości
• Sprawozdanie finansowe wg różnych standardów rachunkowości
• Wymogi raportowe organizacji, w tym rodzaje raportowania (finansowe, zarządcze i podatkowe)
• Podstawowe różnice
• Raporty jednostkowe i skonsolidowane
• Raportowanie roczne i śródroczne
• Podstawowe terminy: aktywa, pasywa, zobowiązania, kapitał własny, wydatki, wpływy, przychody, koszty
• Istota i rodzaje operacji gospodarczych
• Główne zasady rachunkowości
-Kontynuacji działania
-Memoriału oraz współmierności kosztów i przychodów
• Zmiany zasad rachunkowości, zmiany szacunków, korekty błędów
Manipulacja informacją finansową
• Kreatywna rachunkowość
• Błędy lat poprzednich
• „Windows’ dressing”
Bilans, czyli obraz sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa
• Struktura bilansu/główne kategorie
• Warunki ujmowania i wycena najważniejszych pozycji
Rachunek zysków i strat, czyli wyniki działalności przedsiębiorstwa
• Struktura rachunku zysków i strat
• Przychody, koszty, wynik finansowy
• Układ kalkulacyjny i porównawczy
Sprawozdanie z przepływów pieniężnych, czyli zdolność przedsiębiorstwa do generowania środków pieniężnych
• Idea rachunku przepływów pieniężnych
• Struktura rachunku przepływów pieniężnych – podstawowe rodzaje działalności
• Ruch kapitałów, czyli zmiany w majątku właścicieli
• Poszczególne kategorie kapitałów (ujmowanie i wycena)
Informacja dodatkowa jako integralna część sprawozdania finansowego
Powiązania pomiędzy składnikami sprawozdania finansowego
• Czytanie sprawozdania finansowego, analiza wstępna
• Analiza pionowa i pozioma sprawozdania finansowego
• Analiza wskaźnikowa, w tym rentowności, płynności, zadłużenia
• Zalety i ograniczenia analizy finansowej
• Jakie są najczęściej popełniane błędy podczas wystąpień publicznych i jakie są ich skutki?
• Jak skutecznie rozwijać i doskonalić swoje umiejętności? Narzędzia wpływające na wzrost
• jakości autoprezentacji
• Najczęściej popełniane błędy podczas wystąpień publicznych – jak ich unikać?
• Praca zdalna, rozmowy przy kawie – czyli jak angażować i motywować wymagających pracowników metodami coachingowymi?
• Psychologiczne narzędzia pozytywnego wspierania twoich podwładnych – innowacyjne podejście psychologii pozytywnej
• Siła motywacji wewnętrznej i zagrożenia motywowania nagrodami zewnętrznymi
• Jak wzbudzić motywację wewnętrzną i zaangażowanie pracownika – praktyczne wskazówki
• W jaki sposób poprowadzić rozmowę zgodnie ze swoimi celami i założeniami?
• Rozwijanie umiejętności kontrolowania własnych emocji podczas prowadzenia negocjacji
• Jak radzić sobie z emocjonalnymi zrachowaniami naszych rozmówców?