TRENING KOMPETENCJI TRENERSKICH

Jak skutecznie szkolić i zmieniać wiedzę w praktykę?

Data rozpoczęcia:
29.03.2018
Data zakończenia:
30.03.2018

Program

Dzień I
Czwartek
29 marca 2018

Warsztat poprowadzi

Adam Górecki, Trener Biznesu, HILLWAY Training & Consulting

09:00

Rejestracja uczestników. Powitalna kawa

09:30

Przywitanie i rozpoczęcie szkolenia

Agenda, Nasze cele, Nasze zasady – nasz kontrakt

Na dobry początek ćwiczenie, odpowiedzmy wspólnie na kilka pytań:

  • Co ludzi najbardziej interesuje, gdy uczestniczą w szkoleniach? Co ciebie najbardziej interesuje gdy w nich uczestniczysz? Jaki jest tego powód?
  • O co pytać innych ludzi, gdy chcemy, by odbierali nas pozytywnie, słuchali nas, robili to, co im sugerujemy?
  • Jakie jest najważniejsze pytanie, jakie zadaje sobie nieustannie nasz uczestnik?
  • Skąd, (z jakiej przyczyny) jest to akurat to pytanie?
  • W jakim stopniu my i nasze treści interesują naszego uczestnika?
  • Kiedy uczestnik się ożywia, zwiększa zainteresowanie słyszanymi treściami podczas szkolenia?
  • Jakie płyną dla nas z tego wnioski?
11:00

Przerwa na kawę

11:15

Odpowiednie podejście do szkolenia innych – filozofia działania – jak się przygotować?

  • Na początek ustal zasady! Zakontraktuj z uczestnikami
  • Moje zasady. Przedstaw nam swoje zasady. Zasady prowadzonego szkolenia. Ćwiczenie.
  • Ważna wiedza w praktyce
    • 5 cech „gatunku ludzkiego” – jakie z tego płyną wnioski dla osoby prowadzącej szkolenie? Ćwiczenie.
    • A poza tym… co bardzo lubimy wiedzieć? Ćwiczenie.
    • O co pytać uczestników?
    • Recepta na dobrą komunikację z innymi – czyli jak być pozytywnie odbieranym przez innych?
    • Tron, berło i korona na głowie
    • Czego ludzie nie lubią? A co uwielbiają? Ćwiczenie.
    • Dlaczego ludzie coś robią? Ćwiczenie.
12:45

Przerwa na lunch

13:30

Gdy szkolimy...

  • Co o sobie myślą uczestnicy naszych szkoleń? Ćwiczenie.
  • Czego ludzie chcą słuchać? Ćwiczenie.
  • Czego ludzie oczekują w pracy, czego chcą, co lubią? Ćwiczenie.
  • Czas na nasze wnioski! Ćwiczenie.
  • Jak projektować szkolenia? Co powinny zawierać. Jaka kolejność?
    • Bazowe elementy szkolenia
    •  „Instrukcja obsługi” przyszłości. Ponieważ jest..., to: zrobimy, będziemy...
      • Co chcemy by było?
      • Jak tego dokonać? Plan działania
      • Jak sprawdzać czy działa?
  • Co z ćwiczeniami, praktyką?
  • Praktyka to 4ty najwyższy poziom zdobywania wiedzy i umiejętności. A jakie są trzy pierwsze? Ćwiczenie
  • Jak zbudować scenariusz zajęć, aby pracownik ukończył szkolenie nauczony? Jak sprawdzać i egzekwować wiedzę?
    • Testy wiedzy przed i po szkoleniu
    • Wplatamy ćwiczenia, praktykujemy. Każdy ćwiczy
    • Zapowiedź Indywidualnego Planu Działań do wdrożenia po szkoleniu – weryfikacja przełożonego lub/i szkolącego
    • Okresowe „egzaminy” z wiedzy oraz z umiejętności (odpowiednie zachowanie w danej sytuacji)
15:15

Przerwa na kawę

15:30

Metodyka pracy z grupą szkoleniową

Metody prowadzenia zajęć.

  • Szkolenia na stanowisku, a szkolenia w Sali
  • Szkolenia zamknięte a otwarte
    • Różnice
    • Możliwości wykorzystania każdego miejsca / typu szkolenia
  • Mini wykłady
  • Ćwiczenia (indywidualne, w podgrupach, całym zespołem)
  • Uczenie poprzez zadawanie pytań. Pytaj  i sam odpowiadaj!
  • Podsumowania fragmentów przerobionego materiału szkoleniowego.

Metody aktywizujące w szkoleniach.

  • Niech sami do tego dojdą... pytania naprowadzające, ćwiczenia w podgrupach -  samodzielne dochodzenie do wniosków, prezentacje uczestników i podgrup, dyskusje
  • Podsumowania fragmentów szkolenia i całego szkolenia, przedstawiane na forum przez uczestników
  • Ćwiczenia praktyczne – umożliwiające użycie, wykorzystanie, sprawdzenie działania zdobytej wiedzy – nabycie umiejętności, wyrobienie własnego zdania, przekonanie się (urządzenie, program, procedura, scenki)

Obiekcje, zarzuty, zastrzeżenia – radzenie sobie z trudnymi sytuacjami podczas szkoleń

  • Co to są zastrzeżenia?
  • Metody radzenia sobie z zastrzeżeniami
    • Magiczne zdanie – jak przyjmować krytykę, różnice zdań?
  • 9 metod odpierania zastrzeżeń podczas szkolenia grupy
  • 4 kroki reakcji na zmiany – szkoląc, mówimy o planowanej zmianie. Jak często ludzie reagują? Poznaj a przestaniesz się dziwić!
    • Zatem, jakie z tego płyną dla nas wnioski? Ćwiczenie
17:00

Zakończenie pierwszego dnia warsztatów

Dzień II
Piątek
30 marca 2018
09:00

Poranna kawa i networking

09:15

Techniki uczenia się dorosłych

Techniki uczenia się dorosłych

  • Umiejętność słuchania wypowiedzi uczestników i wykorzystanie zdobytych informacji
    w procesie szkolenia.
  • Zasady udzielania informacji zwrotnej – wspierająca recenzja.
  • Metafora, humor, cytaty, przykłady z przeszłości - dowody.

Przygotowanie materiałów szkoleniowych, prezentacji multimedialnej, logistyka szkolenia.

  • Przygotowanie materiałów szkoleniowych.
  • Prezentacja multimedialna.
  • Wyposażenie trenera, rekwizyty.
  • Ocena szkoleń - ankieta.
  • Zarządzanie czasem podczas prezentacji
  • Skupianie uwagi słuchaczy
  • Uzyskanie zaangażowania
  • Błędy, których należy się wystrzegać
11:00

Przerwa na kawę

11:15

Warsztaty praktyczne – przygotowanie i prowadzenie fragmentów szkoleń przez uczestników zajęć - część 1

W trakcie warsztatów praktycznych:

  1. Przygotowanie przykładowych szkoleń przez uczestników zajęć do wykorzystania w bieżącej pracy.
  2. Prowadzenie przez uczestników wybranych fragmentów szkoleń z nagraniem video oraz szczegółowym omówieniem.
12:45

Przerwa na lunch

13:30

Warsztaty praktyczne – przygotowanie i prowadzenie fragmentów szkoleń przez uczestników zajęć - część 2

15:15

Przerwa na kawę

15:30

Warsztaty praktyczne – przygotowanie i prowadzenie fragmentów szkoleń przez uczestników zajęć - część 3

17:00

Podsumowanie i zakończenie warsztatów. Wręczenie certyfikatów