FINANSE DLA NIEFINANSISTÓW

Tworzenie sprawozdań finansowych w praktyce

Data rozpoczęcia:
22.05.2018
Data zakończenia:
23.05.2018

Program

Dzień I
Wtorek
22 maja 2018
09:00

Rejestracja uczestników. Poranna kawa

SESJE ĆWICZENIOWE Z OBSZARU FINANSÓW ORGANIZACJI

Izabela Zimoch-Konopacka, Właściciel firmy szkoleniowej IPSUM

12h wartościowych informacji, które możesz efektywnie wykorzystać w swojej organizacji!
Praktyczne wskazówki, inspirujące ćwiczenia!
„Must have” każdego managera świadomego roli obszaru finansów przedsiębiorstwa!

09:30

W jaki sposób model biznesowy przekłada się na finanse firmy?

  • ile kosztuje nasz sposób funkcjonowania?
  • jak struktura kosztów wpływa na konkurencyjność firmy i jak możemy ją poprawić?
  • jak zbudować optymalne ceny produktów i usług?
  • kiedy strumienie przychodów pozwalają na rozwój firmy?
  • jaką lekcję finansów dają niepowodzenia gigantów rynkowych?
11:00

Przerwa na kawę

11:15

Jak się odnaleźć w gąszczu obowiązków i możliwości raportowania finansowego?

  • dlaczego dział finansowy jest zawsze zajęty sprawozdawczością finansową?
  • czym sprawozdawczość podatkowa różni się od finansowej?
  • dlaczego przedsiębiorstwa zajmują się rachunkowością zarządczą, mimo że żadna regulacja zewnętrzna ich do tego nie zobowiązuje?
11:45

Sporządzanie sprawozdań finansowych - zasady, praktyczne wskazówki, najczęstsze nieprawidłowości

  • czym są jednostkowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe i w jakich okolicznościach  trzeba sporządzić oba?
  • prezentacja i rola podstawowych  zasad oraz polityk księgowych w sprawozdaniu finansowym
  • Ustawa o Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej i US GAAP - wprowadzenie i wyjaśnienie podstawowych różnic
  • jak zdemaskować „kreatywne” sprawozdanie finansowe?
13:15

Przerwa na lunch

WYBRANE SKŁADNIKI SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

14:00

Bilans - co można, a czego nie da się wyczytać z bilansu?

  • reguły gry, czyli warunki ujmowania i wyceny najważniejszych pozycji bilansowych
  • charakterystyka majątku firmy - aktywa trwałe (m.in. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne) oraz  obrotowe ( m. in. zapasy, należności, rozliczenia międzyokresowe czynne)
  • przegląd źródeł finansowania - pasywa (kapitał własny,  zobowiązania,  rozliczenia międzyokresowe bierne,  rezerwy, podatek dochodowy)
15:00

Przerwa na kawę

15:10

Rachunek zysków i strat - jak sprawdzić efektywność działalności?

  • jak powstaje wynik finansowy?
  • przychody - jak je ujmować i prezentować w rachunku zysków i strat?
  • rodzaje i klasyfikacja kosztów - podstawowe kryteria rozróżniania
  • czym jest i jak policzyć koszt własny sprzedaży w przedsiębiorstwie  handlowym  i produkcyjnym?

 

16:10

Zakończenie I dnia warsztatów

Dzień II
Środa
23 maja 2018
09:00

Rejestracja uczestników. Poranna kawa

09:30

Sprawozdanie z przepływów pieniężnych (analiza cash flow)

  • wprowadzenie do  dwóch metod przygotowania cash flow dających odmienne przekroje informacji
  • -jak interpretować przepływy pieniężne z działalności  operacyjnej, finansowej i inwestycyjnej w powiązaniu z bilansem i rachunkiem zysku i strat?
10:30

Analiza wskaźnikowa przedsiębiorstwa

  • wprowadzenie do analizy wskaźnikowej, czyli na co warto zwrócić uwagę analizując firmy działające w różnych branżach oraz znajdujące się na różnych etapach rozwoju?
  • płynność i wypłacalność - analiza, ocena, kluczowe wskaźniki
  • rentowność przedsiębiorstwa - jak ją sprawdzić i mierzyć?
  • sprawności działania - czym jest i jak ją weryfikować?
  • o czym informują  EPS, EBIT i EBITDA?
12:00

Przerwa na kawę

12:15

Próg rentowności – czym jest i jak go mierzyć?

  • koszty stałe i zmienne - po co je rozdzielać i jak je rozróżnić?
  • czym jest wkład na pokrycie kosztów stałych?
  • powody, dla których warto planować i sprawdzać próg rentowności
  • sposoby najszybszego przekraczania progu rentowności
13:40

Przerwa na lunch

14:20

Zarządzanie budżetem

  • przyczyny, dla których powstaje budżet i odpowiedzialność osób zobowiązanych za jego realizację
  • co w praktyce warto budżetować?  
  • prezentacja kilku podejść sporządzania budżetów
  • czym różni się prognoza od budżetu?
  • marża i narzut  - czym są i jak ich nie pomylić? 
15:50

Sesja Q&A

16:20

Zakończenie II dnia warsztatów. Wręczenie certyfikatów potwierdzających udział