Koncepcja rynkowej wartości dodanej MVA [Market Value Added] jako podstawowy model identyfikacji wartości kapitału intelektualnego
Co to jest "wartość rynkowa"?
Co to jest "wartość dodana":
Obszary identyfikacji wartości rynkowej:
• tzw. podejście rynkowe [charakterystyka, metodologia]
• tzw. podejście majątkowe [charakterystyka metodologia]
• tzw. podejście dochodowe [charakterystyka, metodologia]
Podejście majątkowe i jego realia zastosowania w komercjalizacji wiedzy [przykłady analityczne]
• źródła danych n/t poniesionych wydatków na rzecz prac naukowo-badawczych lub wytworzenie określonych składników IP - kryteria kosztów bezpośrednich i kosztów alternatywnych (pośrednich) w procesie wyceny wartości kosztowej składników IP
• zasady rewaloryzacji kosztów historycznych
• zasady amortyzacji ekonomicznej kosztów prac naukowo-badawczych – czy cena
• odtworzenia projektu naukowo-badawczego w polskich warunkach jest uzasadnioną
• ceną transferu praw do know-how?
• metoda kosztów odtworzenia
• metoda kosztów zastąpienia
Podejście dochodowe i jego realia zastosowania w komercjalizacji wiedzy [przykłady analityczne]
Atrybuty podejścia dochodowego:
Plan finansowy i jego atrybuty:
• fazy realizacji projektu: przedinwestycyjna, inwestycyjna, operacyjna
[eksploatacyjna]
• nakłady inwestycyjne
• okres referencyjny projektu [okres prognozowania i jego determinanty]
• prognoza finansowa w fazie operacyjnej [przepływy pieniężne i płynność finansowa]
Analityka procesu szacowania wartości w metodzie dochodowej:
• teoria wartości pieniądza w czasie [zmiany siły nabywczej pieniądza]
• dyskontowanie (pojęcie procentowej stopy dyskontowej jako miary ryzyka
• przedsięwzięć gospodarczych)
• rentowność i wartość projektu [PV – Present Value (wartość bieżąca); NPV – Net Present Value (wartość bieżąca netto)]
Wysokość stóp dyskontowych
Model analizy scenariuszy
Podejście rynkowe i jego realia zastosowania w komercjalizacji wiedzy
Przykład wyceny wartości rynkowej patentu
Czy podejście rynkowe w komercjalizacji wiedzy ma rację bytu?
Pojęcie nadwyżki finansowej (goodwill) Kluczowe pytania:
• kto bierze udział w procesie inwestycyjnym [czy twórcy technologii realizują
dochody pośrednio czy bezpośrednio]?
• w jaki sposób można oszacować partycypację każdego uczestnika w wartości projektu?
• w jaki sposób twórca wynalazku może negocjować wielkość swojego udziału
w dochodach?
Model podziału struktury IP i możliwości jego zastosowania do wyceny aktywów
popularnych (marka, technologia, know-how, relacje z klientami) i specyficznych (bazy danych, kreatywność i przedsiębiorczość menedżera, wartość menedżera).
Dlaczego licencjonowanie, a nie sprzedaż praw?
Analityczny model umowy licencyjnej stosowany w warunkach państw rozwiniętych
na przykładzie MIT [Massachusetts Institute of Technology, USA]. Prezentacja
i omówienie modelu oraz jego kluczowych cech i atrybutów. Wyjaśnienie zasad
stosowania modelu w kontekście sfery negocjacyjnej pomiędzy licencjodawcą
i licencjobiorcą
Strategia negocjacyjna w kontekście budowania umów licencyjnych – co jest ważne:
• budowa struktury opłat licencyjnych;
• zasady ustalania stawek licencyjnych;
• ustalenie podstawy opłat licencyjnych [koszt zastąpienia, saldo zysku czy wartość sprzedaży];
• licencja wyłączna czy niewyłączna?
• okres licencjonowania składników IP.
• czy jest zdefiniowany partner gospodarczy do wdrożenia wynalazku [technologii] w warunkach rynkowych?
• czy uczelnia [twórcy] są w stanie zweryfikować sytuację ekonomiczno-finansową oferenta?
• czy ten partner jest merytorycznie poważny [czy jest w stanie przedłożyć biznesplan fazy operacyjnej projektu]?
Jak zrównoważyć w Polsce konieczność partycypacji kapitałowej partnera biznesowego w projekcie komercjalizacji wiedzy?
Identyfikacja i rejestracja składników IP w bilansie organizacji i podstawowe zasady tego procesu
Aspekty podatkowe związane z wycenami aktywów niematerialnych