• Miejsce compliance officera w strukturze przedsiębiorstwa. Interes kadry zarządzającej a interes compliance officera
• Zasady prowadzenia dochodzeń wewnętrznych. Od odebrania zgłoszenia do działań naprawczych
• Kodeks etyczny compliance officera
• Informacja a wiedza – dobrze wiedzieć czym zarządzamy;
• Analiza sytuacji przedsiębiorstwa – konteksty zagrożeń;
• Proces identyfikacji ryzyka;
• Mechanizm generowania błędów w cyklu analitycznym i ich skutki;
• Charakterystyka i konteksty zagrożeń w odniesieniu do poszczególnych funkcji Compliance;
• „Sygnał faulu” czy „Para w gwizdek”– kontrowersje i obawy związane z osobą sygnalisty;
• Zagrożenia dla zarzadzania informacjami o nieprawidłowościach – podsumowanie.
• Umiejscowienie oficera Compliance w organizacji – względna niezależność w zakresie realizowanych funkcji;
• Różne koncepcje funkcji Compliance – Compliance jako quasi zespół prawny, Compliance jako oficer śledczy, Compliance jako kontroler jakości;
• Rola Compliance w zarządzaniu organizacją na przykładzie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;
• Obowiązki Compliance w zestawieniu z obowiązkami zespołów prawnych – kontakty z organami nadzoru, partnerami biznesowymi, udział w projektach wewnętrznych;
• Rola Compliance w zapewnieniu zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych – oficer Compliance a IOD. Obszary współpracy. Różnice;
• Współpraca Compliance z departamentem zarządzania ryzykiem;
• Współpraca Compliance i audytu wewnętrznego;
• Inne obszary współpracy w ramach pełnienia funkcji Compliance – m.in. bezpieczeństwa informacji, podatki.
• Pojęcie nadużyć w przedsiębiorstwie;
• Typy i przykłady nadużyć;
• Wpływ nadużyć na funkcjonowanie i renomę firmy;
• Podjęcie działań prewencyjnych, rola sygnalistów;
• Walka z nadużyciami w przedsiębiorstwie.
• Nowe technologie i digitalizacja usług;
• Rozwój nowych rodzajów produktów – kontekst ESG;
• Nowe zadania dla funkcji i oczekiwania organów nadzorczych (ewoluujące otoczenie regulacyjne);
• Umiejętności miękkie i wysoka merytoryka - Compliance cennym doradcą dla Biznesu.
• Podstawy prawne funkcjonowania Compliance;
• System zarządzania zgodnością;
• Regulacje z obszaru Compliance;
• Dobre praktyki dotyczące Compliance.
• Ryzyko zakłóceń funkcjonowania firmy w związku z wizytą organów ścigania (kontrolą);
• Działania w zakresie prawa - uprawnienia organów ścigania (kontroli);
• Ryzyko wizerunkowe i jak nas widzą partnerzy, klienci;
• Czy mogę przygotować się na niezapowiedzianą kontrolę?
• Compliance - działania w ramach przepisów. Uprawnienia i obowiązki;
• Procedury - szkolenia - ćwiczenia. Elementy budowy świadomości wewnętrznej firmy na wypadek „kryzysu".
• Rola AML Officera w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy;
• Wytyczne EBA w sprawie roli, zadań i obowiązków AML officerów – czy będą pomocne?
• Co może przynieść przyszłość? Pakiet legislacyjny Komisji UE.
• Metody identyfikacji i weryfikacji PEP;
• Najczęściej popełniane błędy podczas identyfikacji PEP;
• Proces akceptacji klienta zweryfikowanego jako PEP;
• Informacje, które należy wziąć pod uwagę tworząc profil klienta PEP;
• Monitoring relacji z PEP;
• Metody identyfikacji i weryfikacji beneficjenta rzeczywistego;
• Ryzyka, które należy wziąć pod uwagę podczas weryfikacji beneficjenta rzeczywistego.
• Stanowisko Komisji Europejskiej, a polska ustawa o sygnalistach – dzielenie się zasobami, a outsourcing. Wprowadzenie i różnice.
• Dzielenie się zasobami w grupie kapitałowej – na jakich zasadach jest to dopuszczalne?
• Outsourcing w procesie whistleblowingowym – jak odciążyć zasoby wewnętrzne?
• Upoważnienie dla podmiotu zewnętrznego do przyjmowania i obsługi zgłoszeń – komu to powierzyć?
• Odpowiedzialność przy outsourcingu – jak mitygować ryzyka i zabezpieczyć zarząd i spółkę?
• Kto realizuje obowiązki: Spółka-matka, dział compliance, czy zewnętrzny dostawca narzędzia do zgłaszania?
• Umowa outsourcingowa: aspekty praktyczne – jakie są strony umowy, co powinna zawierać i jak ją przygotować?
• Czym jest metodologia Legal Design i zasady Plain Language?
• Narzędzia w Legal Design – kto może z nich korzystać?
• Korzyści ze stosowania Legal Design i Plain Language w praktyce Compliance Officera
• Efektywna komunikacja zasad wewnątrz i na zewnątrz organizacji;
• Praktyczne przykłady z wdrażania zasad LD i PL w projektach compliance.
• Jak skonstruować zespół ds. Badania zgłoszeń?
• Wymogi prawne związane z pracą zespołu ds. badania zgłoszeń. Czego oczekuje ustawodawca?
• Czy zespół ds. badania zgłoszeń to sąd? Podobieństwa i różnice
• Zasady prowadzenia wewnętrznych postępowań wyjaśniających wg orzecznictwa polskich sądów
• Ryzyka dla organizacji zw. z niedochowaniem standardów prowadzenia postępowań wyjaśniających