Sales and Operations Planning 2022 – VI edycja

Czy Twój proces jest gotów na nadchodzące trudne czasy?

Start date:
23.02.2022
End date:
24.02.2022

1 499 zł per person + 23% VAT

order before 9 February

1 699 zł per person + 23% VAT

order after 9 February


No. of participants

+ 23% VAT

Timeline

Day I
Wednesday
23 february 2022
08:45

Czas na logowanie uczestników

08:55

Rozpoczęcie, przywitanie gości, informacje techniczne

Barbara Dąbrowska, project manager, dział konferencji i szkoleń dziennika "Rzeczpospolita"

09:00

Powrót do normalności czy początek gwałtownych zmian? Perspektywy 2022 i dalszych lat

Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® - Consulting Director (MPM Productivity Management)

Wszyscy mamy nadzieję na powrót do normalności… Wiele jednak wskazuje, że po kryzysie COVID czeka nas okres gwałtownych zmian. Rwące się łańcuchy dostaw wywołują efekt domina. Rosnące ceny, problemy z dostępnością komponentów, kontenerów, energii uderzają w coraz większą liczbę przedsiębiorstw. Nieprzemyślane budowanie zapasów już dziś zaczyna załamywać płynność wielu firm. Jak długo to potrwa: rok, dwa, a może dłużej? Jak planować, gdy zmienić się może wszystko? I najważniejsze pytanie: Czy Twój proces S&OP jest gotowy by WYGRAĆ TĘ SYTUACJĘ?

09:30

Proces S&OP: jak Twój proces jest gotowy by wygrać w trudnych czasach?

Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® - Consulting Director (MPM Productivity Management)

Jaki jest poziom dojrzałości Twojego procesu S&OP? Na ile jego organizacja, zaangażowani ludzie odpowiadają wymogom burzliwego rynku? W trakcie sesji uczestnicy będą mogli określić najważniejsze cechy swojego procesu i porównać je ze sprawdzonymi praktykami S&OP. 

10:30

Przerwa

10:45

Prognozowanie: od poprawiania jakości prognoz po system wczesnego ostrzegania

Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® - Consulting Director (MPM Productivity Management)

Najczęstszą bolączką większości wdrożeń S&OP jest niezadawalająca jakość prognozy. Rośnie zainteresowanie systemami wspomagającymi planowania popytu. Coraz częściej są to narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Najczęściej problem jednak tkwi w procesie: zła organizacja zbierania, analizowania i śledzenia danych. Problemy komunikacyjne (zwłaszcza z działem handlowym). Nierealne KPI, które często zwiększają a nie redukują problem. Zanim zautomatyzujesz proces - uporządkuj go, by uniknąć przyspieszenia generowania złych prognoz. 
W nadchodzących czasach wyzwanie będzie jeszcze większe. Nie wystarczy skupiać się na Forecast Accuracy - spojrzenie wstecz to za mało. By Twój SOP pozwalał przejmować inicjatywę trzeba przekształcić prognozowanie w system wczesnego ostrzegania.
W trakcie sesji uczestnicy będą mogli porównać dojrzałość swoich procesów z najlepszymi praktykami planowania popytu, porównać się z innymi uczestnikami a także określić priorytetowe obszary usprawniania kluczowego podprocesu S&OP: Demand Review
 

12:15

Przerwa

12:45

Kluczowe wyzwanie Supply Review: zarządzanie ryzykiem łańcucha dostaw

Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® - Consulting Director (MPM Productivity Management)

Wiarygodność dostawców przestała być pewnikiem. Rosną zapasy materiałów nierotujących, bo brak jednego komponentu wstrzymuje produkcję na miesiące, a klienci wycofują zamówienia. Zakupy często przypominają polowanie na materiały, które ktoś rzucił na rynek. Firmy gwałtownie porzucają podejście Just in Time. Zapasy wyrywają się spod kontroli, coraz bardziej zagrażając płynności finansowej, zwłaszcza gdy produkujemy (albo wręcz projektujemy) na zamówienie.
Planowanie zapasów nigdy nie było proste, ale dziś zaczyna coraz bardziej przypominać... prognozowanie z jego wyzwaniami. I podobnie jak w prognozowaniu to w prawidłowo ustalonym procesie planowania produkcji, zakupów oraz zapasów tkwi największy potencjał usprawnień. W sesji skupimy się na praktykach prawidłowego zbierania i analizowania danych historycznych, wyciągania z nich wniosków na przyszłość oraz kalkulowania ryzyka. Podobnie jak w sesji poprzedniej uczestnicy będą mogli ocenić dojrzałość swojego podprocesu, porównać się z innymi uczestnikami i określić priorytetowe obszary usprawnień
 

14:15

Przerwa

14:30

Trudne czasy wymagają wysokiego zaangażowania wszystkich uczestników S&OP

Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® - Consulting Director (MPM Productivity Management)

Spotkania decyzyjne zbyt często przypominają prezentacje. Częstą ich bolączką jest również skupienie się na detalicznych i bieżących problemach. Najbardziej zaangażowanymi osobami w S&OP są osoby z SCM / planowania. Pozostali - włącznie z CEO - zbyt często traktują spotkania SOPa jako ukłon  w stronę planowania, a nie jako ich własny proces. W czasach przed kryzysowych ograniczone zaangażowanie ograniczało efektywność S&OP. W kryzysie brak zaangażowania bardzo utrudni optymalnie wykorzystanie szans jakie będą się pojawiać. Rosnąca niepewność będzie wymagała decyzji finansowych, produkcyjnych, projektowych, sprzedażowych. Konieczna będzie zmiana zadań działów zakupów strategicznych. Ci którzy to zrobią będą choć trochę lepiej przygotowani by zaspokoić popyt. W czasach tak dużej niepewności to trochę będzie miało ogromne przełożenie na pozycję rynkową firmy. Jak jednak "wkupić" inne działy do tego procesu? W wielu wypadkach siła leży po stronie S&OP Managera (organizatora procesu): czy dobrze przygotowujemy spotkanie S&OP? Jakie są najlepsze praktyki angażowania uczestników? Co możemy usprawnić?

16:00

Przerwa

16:15

Jak wdrożyć proces S&OP?

Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® - Consulting Director (MPM Productivity Management)

Skuteczne wdrożenie procesu S&OP zależy od poziomu dojrzałości Twojej organizacji: od wyzwań z jakimi musicie się zetrzeć i od kultury organizacyjnej. W każdej firmie możliwe jest wykorzystanie przynajmniej części potencjału planowania sprzedaży i operacji. Wymaga to jednak pewnej zmiany swojego podejścia: lepszym słowem opisującym wdrożenie S&OP jest wychowanie organizacji do tego procesu. Nacisk trzeba położyć na szczegóły pracy z prognozami, planowania produkcji, zapasów, zakupów czy tworzenia agendy spotkań. W trakcie sesji zostanie przedstawiony harmonogram wdrożenia dopasowany do firm zaczynających swą przygodę  z S&OP a także pozwalające usprawnić go w firmach, w których proces ten już efektywnie działa.

16:45

Zakończenie

Day II
Thursday
24 february 2022
08:45

Czas na logowanie uczestników

08:55

Rozpoczęcie, przywitanie gości, informacje techniczne

Barbara Dąbrowska, project manager, dział konferencji i szkoleń dziennika "Rzeczpospolita"

09:00

Wdrażanie S&OP w latach dwudziestych XXI wieku. Lokalnie czy globalnie?

Paweł Birecki, Production and Material Planning Expert | PAWELBIRECKI.COM

1.    Globalnie, lokalnie czy hybrydowo? Przykłady modeli implementacji S&OP.
2.    Jak wdrażać S&OP w świecie VUCA?
3.    Czy cykl S&OP musi być miesięczny?
 

09:45

Przerwa

09:55

Planowanie zapasów sytuacji niestabilności dostaw komponentów.

Elżbieta Węgiel, Kierownik dz. Planowania Produkcji, firma produkcyjna

1. Działania w warunkach limitowanych dostaw.
2. Potwierdzenia rozbieżne z realizacją dostaw.
3. Jak wykorzystać planowanie aby przygotować się na różne warianty?
 

10:40

Przerwa

10:50

Prognozowanie statystyczne w firmie – jak się do tego zabrać?

Rafał Wiśniewski, Forecasting & Demand Planning Manager; JTI Polska

1.    Wiarygodne dane wejściowe i ich znaczenie.
2.    Komunikacja wewnątrz firmy.
3.    Prognozowanie scenariuszowe - nie liczby a założenia.
4.    Przykładowe prognozy dla produktów o dynamicznych zmianach zapotrzebowania. 
 

11:50

Przerwa

12:00

Optymalizacja procesu planowania popytu.

Paweł Baczewski, Market Planning Manager, Continental Opony Polska Sp. z o.o. , Mariusz Tyrc, PLT Demand Planner, Continental Opony Polska Sp. z o.o. , Marta Byczkowska, Business Analyst & Customer Conditions Specialist Pricing & BI Department, Continental Opony Polska Sp. z o.o. , Jakub Kapusta, Planista popytu w Continental Opony Polska Sp. z o.o.

1.    Zastosowanie metod statystycznych w planowaniu popytu.
2.    Monitorowanie prognoz.
3.    Planowanie scenariuszowe.
4.    Efektywne prezentowanie prognoz.
 

13:10

Przerwa

13:40

Plany są bezużyteczne, ale planowanie jest nieodzowne – jak skutecznie wdrożyć proces S&OP i przygotowania się na niespodziewane?

Łukasz Stefański, Partner zarządzający Scheelite

1.    Roli lidera i czemu bez silnej osobowości w zespole ciężko jest ruszyć z miejsca. 
2.    Czyhających pułapkach blokujących a czasem uniemożliwiających wdrożenie procesu. 
3.    Dobrych praktykach pozwalających na szybkie i efektywne wdrożenie S&OP. 
 

14:25

Przerwa

14:35

Panel dyskusyjny: Proces S&OP i narzędzia IT: konieczność, przydatne wsparcie czy moda?

Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® - Consulting Director (MPM Productivity Management) , Rafał Wiśniewski, Forecasting & Demand Planning Manager; JTI Polska , Paweł Baczewski, Market Planning Manager, Continental Opony Polska Sp. z o.o. , Łukasz Stefański, Partner zarządzający Scheelite

•    W jaką stronę zmierza informatyzacja procesów S&OP na przykładzie podejmowanych w firmach inicjatyw (np. Machine Learning, wdrażanie IBP, automatyzacja procesu)?
•    Blaski i cienie digitalizacji S&OP
•    Dobre praktyki informatyzacji planowania: czego unikać, od czego zacząć, na czym się skupić?

16:00

Zakończenie