DATA ANALYTICS FORUM 2023

- przyszłość napędzana danymi

Data rozpoczęcia:
26.04.2023
Data zakończenia:
27.04.2023
Dzień I
Środa
26 kwietnia 2023
09:15

Czas na logowanie

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje techniczne dot. korzystania z platformy.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

GA4 święty Graal czy gorący kartofel. Największe wady i zalety nowego Google Analytics.

Adrian Andrzejczyk, Head of Analytics, Cube Group

  • GA4 jako gorący kartofel: jakie ma wady, błędy, niedociągnięcia, różnice w porównaniu z Universal Analytics.
  • GA4 jako święty Graal: największe plusy GA4, wykorzystanie Google AI w analizach, zmieniona logika podejścia do danych. 
  • Budowanie strategii analitycznej.
  • Wprowadzenie do hurtowni danych.
  • Zgodność GA4 z GDPR i RODO.
  • Przyszłość analityki internetowej. 
  • Q&A
10:15

Współczesne systemy rekomendacyjne

Jakub Nowacki, Experienced Machine Learning Engineer, Amazon

Systemy rekomendacyjne są już dość dojrzałym tematem w środowisku zajmującym się uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencja. Niemniej, nadal te rozwiązania stanowią kluczowy wartość dla biznesu, przynosząc bezpośredni korzyści dla marketingu, sprzedaży czy zadowolenia klienta.

  • W niniejszej prezentacji przedstawię współczesne postępy w systemach rekomendacyjnych z punktu widzenia biznesu i nauki, wskazując  które algorytmy najlepiej sprawdzają się w danych problemach biznesowych. Pokażę też na przykładzie mniej typowego problemu z jakim mierzymy się w Amazon Ring, jak można wykorzystać systemy rekomendacyjne w mniej standardowy sposób.
  • Q&A
11:00

Przerwa

11:15

Trendy we współczesnym świecie Big Data.

Mateusz Wnuk, Head of R&D Big Data, QED Software

  • Big Data - wydajne narzędzia do przechowywania i analizy dużych zbiorów danych.
  • Narzędzia do wydajnego przechowywania i przetwarzania dużych zbiorów danych.
  • Zastosowania.
  • Big Data - podejście praktyczne.
  • Przyszłość Big Data.
  • Q&A
11:45

Success story of designing data platform as a product for data driven organization. FAIR data and Data Mesh concepts in practice.

Magdalena Skorupa, Global IT&D Director, Platform & Product Stream Architect, Global Data & Analytics, Reckitt CISSP, PMP, CISM, ITIL Expert, EMBA

  • Defining a common data strategy, identifying right data sources, stakeholders, processes, and data ownership models.
  • Building new data platform architecture with its all must have layers supporting platform as a product concept.
  • Converging all the legacy data platforms into one platform environment.
  • Establishing proper data governance to ensure integrity and security of data.
  • Ensuring data quality and observability.
  • Securing the data and defining the rules of accessing the data with minimum controls in place and finally,
  • Automating data processing for efficiency and accuracy of the data flows.   
  • Q&A

The data platform is helping to drive business decisions, improve customer experience, and provide better insights into the organization’s data.

12:30

Przerwa

12:45

Dlaczego backup to ostatnia linia obrony przed ransomware ? Najlepsze praktyki zabezpieczenia danych przedsiębiorstwa przed cyberatakiem .

Przemysław Mazurkiewicz, International NorthEast Presales Director, Commvault

  • Ostatnie informacje o scenariuszach ataków na dane instytucji i klientów
  • Case study klientów zaatakowanych przez ransomware i jak wyglądał proces odzyskania danych
  • Najlepsze praktyki zabezpieczenia systemu backupowego przed atakiem
  • Założenia Cyfrowej Twierdzy jako rozwiązania pozwalającego na zniwelowanie ryzyka utraty danych
  • Jak można opóźnić i zmniejszyć prawdopodobieństwo sukcesu hackera dzięki sieci pułapek i wabików
13:30

Cloud Data Warehouse - 5 najważniejszych lekcji po dwóch latach od migracji hurtowni danych do chmury

Mateusz Muryjas, Web Analytics and Data Science Consultant — re:silo

Data warehouse to pojęcie, które - wraz z rosnącą popularnością rozwiązań chmurowych - przebija się do mainstreamu i zagląda pod strzechy firm identyfikujących się jako organizacje data-driven. W prezentacji opowiem o praktycznych doświadczeniach związanych z projektowaniem hurtowni danych i migracją z rozwiązań on-premise do chmury. Najważniejsze zagadnienia, o jakich porozmawiamy, to:

  • Czym są hurtownie danych, procesy ETL/ELT i jaką rolę w organizacji pełni single source of truth.
  • Jak przygotować organizację do bycia data-driven i zarządzać procesem wdrożenia hurtowni.
  • Z jakimi wyzwaniami w praktyce przyjdzie nam się zmierzyć .
  • W jaki sposób aktywować posiadane dane i nie spocząć na laurach w świecie raportów i dashboardów.
  • Q&A
     
14:15

Przerwa

14:30

Sposoby ograniczania dyskryminacji algorytmicznej, działania modeli ML na przykładzie oceny zdolności kredytowej

Daniel Kaszyński, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

  • Firmy wdrażające modele decyzyjne mogą być narażone na problem tzw. stronniczości algorytmicznej, wynikający np. z historycznych uprzedzeń, niezbalansowanie próby uczącej.
  • Stronniczość algorytmiczna rozumiana jest jako odmienne traktowanie/odmienny wpływ na wybraną grupę społeczną lub poszczególne osoby (ze względu na płeć, wiek, kolor skóry); w zależności od kontekstu regulacyjnego można ocenić predykcje modelu jako dyskryminujące lub nie.
  • Sposoby identyfikacji oraz redukcji stronniczości algorytmicznej.
  • Redukcja problemu stronniczości algorytmicznej może prowadzić do obniżenie jakości działania modeli decyzyjnych, co w rezultacie spowoduje spadek ekonomicznej wartość wykorzystania modelu decyzyjnego.
  • Q&A
     
15:15

Budowa modeli AI z wykorzystaniem usług chmurowych – studium przypadku:

Łukasz Michalczyk, Chief Data Officer, Dyrektor Pionu Analityki i Zarządzania Danymi w Link4

  • Jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie ubezpieczeniowym? 
  • Limity i pułapki w budowie modeli AI na środowisku on-premise – gdzie pomoże chmura?
  • Gotowe usługi AI – jak z nich skorzystać?
  • Q&A
     
16:00

Jak wykorzystać LLM (large language models) w praktyce - case study analizy danych biologicznych z wykorzystaniem technologii od OpenAI.

Daman Mazurek, Dyrektor technologiczny, Chmurowisko

  • Wyjaśnię czym są LLM i opowiem o najpopularniejszych.
  • Opowiem o tym, jak pewna firma wykorzystała je do stworzenia bazy wiedzy pozwalającej na optymalizację ich procesu produkcyjnego.
  • Opowiem o zaletach i ograniczeniach związanych w wykorzstaniem Large Language Models takich jak między innymi ChatGPT.
16:45

Zakończenie

Dzień II
Czwartek
27 kwietnia 2023
09:15

Czas na logowanie

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje techniczne dot. korzystania z platformy.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Od taktyki do strategii. Jak nowe technologie wspierają marki we wzroście?

dr Michał Lutostański, Strategy Business Director Kantar Polska, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, Adiunkt w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH

  • Z perspektywy zmian w zbieraniu danych - platformy marketplace’owe skracające czas realizacji wystandaryzowanych badań do kilkudziesięciu godzin
  • Z perspektywy wykorzystania posiadanych już danych – analityka umożliwiająca śledzenie konsumenckich trendów czy optymalizację wydatków mediowych
  • Z pespektywy wykorzystania historycznych doświadczeń – zastosowania dla AI

To nie wizja przyszłości, ale historia 2022 roku. Podczas spotkania pokażę case studies wymienionych kierunków na prawdziwych danych.

  • Q&A
     
10:15

Ewolucja podejścia do organizacji stosów danych oraz Martechu

Marcin Radecki, Co-founder Dataverse-Pro, Data & Analytics Expert

  • Organizacje tworzą i kolekcjonują coraz większe ilości danych, co wymaga co raz to większej ilości zasobów ludzkich, procedur i procesów wspierających poruszanie się miedzy nimi. W przypadku wielu firm, zwłaszcza tych, które obsługują masowego klienta, dynamicznie rosnącym aktywem są dane pochodzące z różnego rodzaju interakcji elektronicznych – które wraz ogromnym spektrum różnorodnych systemów tworzą złożone stosy danych martechowych. Ten obszar bardzo dobrze pokazuje potrzebę wypracowania nowego podejścia do organizowania stosów danych, z których faktycznie będzie chciał korzystać biznes.
  • Jak budować produkt, którego fundamentem są dane, tak aby wewnętrznie został "kupiony" i był chętnie rozwijany? By wspomagał realizację celów biznesowych, budował przewagi konkurencyjne, wspomagał działania marketingowe w obrębie każdego z elementów lejka marketingowego? By ułatwiał dobór narzędzi marketingowych oraz kanałów dotarcia, języka, styl, itd? Czy wreszcie, był narzędziem codziennej pracy marketerów na każdym etapie planowania i egzekwowania strategii i kampanii?
  • Q&A
     
11:00

Przerwa

11:15

Analityka LTV:CAC w DTC & e-commerce - czyli jak znaleźć segmenty klientów z ponadprzeciętną dochodowością.

Arkadiusz Wiśniewski, CEO and co-founder, Sublime

  • Jak policzyć i monitorować lifetime value klientów (LTV).
  • Jak policzyć i monitorować koszt pozyskania klienta (CAC).
  • W jaki sposób zwiększać marżowość biznesu przy wykorzystaniu segmentów klientów - case studies.
  • W jaki sposób wdrażać analitykę LTV:CAC w organizacji.
  • Q&A
     
12:00

Czy finansiści powinni śnić o elektronicznych owcach, czyli o technologiach w podejmowaniu decyzji.

Arkadiusz Piotrak, EY Polska, Strategia i Transakcje, Lider Zespołu Data & Technology

  • Ogólny poziom niepewności na świecie i rosnąca kompleksowość problemów vs analiza na agregowanych danych i zwodniczość średniej.
  • Trendy w technologiach - czym jest lakehouse.
  • Jaki powinien być nowoczesny system analityczny/kluczowej Informacji.
  • Use casy (work-in-progress).
    • Jak można wesprzeć pracę analityczną przy wykorzystaniu narzędzi Azure Data Factory, Machine Learning i Databricks .
    • OpenAi demo z MS pod pisanie raportów, prezentacji, automatyzacja.
  • Q&A
     
12:45

Przerwa

13:00

Decision Intelligence - jak z sukcesem wykorzystywać dane w podejmowaniu decyzji biznesowych

Kamila Gąszcz, Analytics manager, consultant, Dataverse-Pro

Desision Intelligence (DI) to trend w którym decyzje biznesowe są podejmowane z wykorzystaniem analiz, big data i sztucznej inteligencji. Jak to działa, kiedy się sprawdza, jaki ma wpływ na organizację?

  • Dlaczego DI  jest ważne i co daje.
  • Jakie decyzje mogą być podejmowane przy pomocy DI.
  • Jak zacząć używać DI w organizacji.
  • Q&A
     
13:45

Budowanie zespołów Data Science. Technologia jest łatwą częścią udanej strategii dotyczącej danych i analiz. Trudną częścią są ludzie.

Paweł Jamer, Menedżer ds. Projektów Zaawansowanej Analityki, Alior Bank / Trener Data Science, Sages / Wykładowca, PW i ALK

  • Człowiek. Kim jest data scientist i na czym polega jego praca?
  • Grupa. Jak wygląda aktywność zespołów data science od wewnątrz?
  • Społeczeństwo. Gdzie zespoły data science znajdują swoje miejsce?
  • Niezrozumienie. Dlaczego finalnie to wszystko nie działa i co możemy z tym zrobić?
  • Q&A
     
14:30

Przerwa

14:45

Dashboard w kryzysie wieku średniego

Hubert Kobierzewski, BI Practice Lead, Cogit

Kokpity menedżerskie po prostu nie są już w stanie nadążyć za tempem biznesu i dlatego przeżyły swoją przydatność" - taki wyrok wydała Cindi Hawson, Chief Data Strategy Officer w ThoughtSpot - jednego z producentów oprogramowania BI, a inne światowe ciała opiniotwórcze są podobnego zdania. Na tej sesji posłużę się przykładami ze współrealizowanych przeze mnie projektów, aby zmierzyć się z tą odważną tezą i być może odmienię Twoje podejście do raportowania. 

  • Dlaczego nasze dashboardy są nieużyteczne.
  • W jakich okolicznościach nowe narzędzia analityczne wyprzedzają pulpity menedżerskie.
  • Jak metodologia Value Based Design może tchnąć nowe życie w naszą analitykę.
  • Q&A
     
15:30

Zakończenie