COMPLIANCE SUMMIT 2024

zarządzanie ryzykiem

Data rozpoczęcia:
30.01.2024
Data zakończenia:
31.01.2024
Dzień I
Wtorek
30 stycznia 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje techniczne dot. korzystania z platformy.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Wyzwania w budowaniu i utrzymaniu systemu Compliance w organizacji.

Beata Chudzińska, Head of Quality & Compliance, Schulke

1.    System Compliance w organizacji – cele, ograniczenia. 
2.    Adaptacja code of conduct, wartości , wytycznych „spółki matki” – proces, ryzyka, szanse. 
3.    Utrzymanie systemu compliance- procedury, szkolenia , audyty – czy to wystarczy?
4.    Rola Compliance Officera w zapewnieniu zgodności.  Modele współpracy, inne obszary odpowiedzialności w organizacji. 
5.    System zgłoszeń nieprawidłowości jako ważny element systemu compliance – ograniczenia, ryzyka. 

10:15

Proces analizy ryzyka, wdrożenie w organizacji oraz praktyczne uwagi

Magdalena Góralska, Ethics & Compliance, Associate Director, Eastern Europe, CBRE

1.    Jakie wyzwania są stawiane przed Compliance oficerem w procesie:
       a.    zwiększenie świadomości ryzyk wśród liderów, 
       b.    przekonania do samej istoty procesu 
2.    Jakie korzyści niesie dla biznesu prawidłowe ich wdrożenie
3.    Proces wdrożenia oraz wyzwania jakie może usprawnić technologia
4.    Zidentyfikowanie elementów stanowiących wewnętrzną tajemnicę przedsiębiorstwa 
 

11:00

Przerwa

11:15

Pułapki związane z identyfikacją ryzyka Compliance - jak ich uniknąć

Dawid Mrowiec, Risk & Compliance Officer, B-secure

1.    Specyfika ryzyka braku zgodności
2.    Na czym polega skuteczna identyfikacja ryzyka
3.    Skąd brać wiedzę na temat ryzyka w compliance
4.    Źródła zakłóceń i błędów związanych z procesem identyfikacji ryzyka
5.    Jak identyfikować ryzyko braku zgodności, aby nie dać się zaskoczyć  
 

12:00

Rola edukacji w dziedzinie Compliance: Jak efektywnie szkolić personel by zapobiec naruszeniom.

Paula Klimek, Ekspert ds. wywiadu gospodarczego

1.    Rola edukacji w osiąganiu skutecznego Compliance
2.    Dlaczego Edukacja w Dziedzinie Compliance Jest Ważna
3.    Dlaczego samo przestrzeganie przepisów nie wystarcza, skutki braku odpowiedniej edukacji
4.    Elementy skutecznego programu edukacyjnego
5.    Praktyczne aspekty wdrażania programów edukacyjnych
6.    Edukacja, jako narzędzie proaktywnego zarządzania ryzykiem
 

12:45

Przerwa

13:00

Zarządzanie ryzykiem prawnym w ujęciu procesowym

Agnieszka Modras, Chief Legal & Compliance Officer, PayPo

1.    Zarządzanie ryzykiem jako proces.
2.    Proces zarządzania ryzykiem prawnym w ISO 31000:2012 i ISO 31022:2020.
3.    Proces zarządzania ryzykiem prawnym w regulacjach rynku finansowego.

13:45

W jaki sposób AI i automatyzacja mogą wspierać organizację w zarządzaniu ryzykiem związanym z wdrażaniem i raportowaniem ESG

Katarzyna Saganowska, Dyrektor ds. Ryzyka i Zgodności, Make Your Compliance Easier

Pytanie: jak wiele dużych organizacji posiada zautomatyzowane środki pomiaru i czy stosuje je we wszystkich czy jedynie w wybranych obszarach działalności. Możliwości automatyzacji, takie jak predykcja, monitorowanie i analityka efektywności, mogą zapewnić organizacjom wgląd w czasie rzeczywistym w to, co dzieje się w całym przedsiębiorstwie. Ta widoczność zapewnia firmom i zarządom wiedzę, którą mogą wykorzystać do tworzenia dokładnych danych i rejestrów w celu wprowadzania ulepszeń w zakresie zrównoważonego rozwoju i realizacji celów ESG.

14:30

Przerwa

14:45

Zarządzanie ryzykiem związanym z różnorodnością i włączeniem

Marta Anna Techman, General Counsel, Chief Legal, Compliance & HR Officer w Grupie Kapitałowej eobuwie x MODIVO

1.    Jak działania HR mogą wpływać na zarządzanie ryzykiem związanym z różnorodnością i włączeniem
2.    Budowanie zrównoważonej i inkludującej kultury organizacyjnej jako środka minimalizacji ryzyka
 

15:30

Ryzyko (operacyjne, ryzyka reputacyjne czy też ryzyko ESG) związane z informacją reklamową TFI.

Tomasz Szymański, inspektor Nadzoru/Dyrektor Departamentu Compliance w Investors TFI

1.    Istotne elementy przekazu reklamowego zarówno odnośnie formy (rzetelność, jasność, odpowiednie oznaczenie, czcionka) ale i treści (prezentowane informacje, spójność przekazu marketingowego) – odnosząc się przy tym do stanowiska ESMA, przepisów prawa ale i stanowisk prezentowanych przez UOKiK czy KNF – raczej wskazałbym na najistotniejsze moim zdaniem elementy,
2.    Opracowanie odpowiednich ścieżek uzgodnień materiałów marketingowych, znaczenie daty sporządzenia materiału (ich aktualności w dacie publikacji i znaczenia dla zmieniającego się otoczenia rynkowego), nadzór nad materiałem marketingowym, media społecznościowe i ryzyka związane z ich używaniem (komunikacja w komentarzach, zawartość, ale też konta użytkowników, zabezpieczenie haseł, wykorzystanie kont służbowych, a konta prywatne, archiwizacja, ewentualny outsourcing), 
3.    Omówienie wymagań dotyczących strony www – tu zwróciłbym uwagę na znaczenie audytu strony www – zarówno pod kątem treści ale i bezpieczeństwa IT, sensu posiadania regulaminu serwisu (w tym not prawnych), znaczenia współpracy poszczególnych jednostek operacyjnych w zakresie aktualizacji informacji,
4.    Znaczenie ustaleń procesu reklamacyjnego dla informacji marketingowej (zastrzeżenia zgłaszane przez klientów mogą stanowić istotny sygnał, że coś w naszych materiałach może rodzić ryzyko). 

16:15

Przerwa

16:30

Zasady etyki jako fundament skutecznego budowania ładu wewnętrznego i kultury ryzyka w bankach

Monika Jachimkowska-Trepka, Dyrektor Biura Zgodności Spraw Korporacyjnych, Departament Zgodności, Bank Pekao

1.    Wymogi Rekomendacji Z wydanej przez Komisję Nadzoru Finansowego w zakresie zasad etyki.
2.    Regulacje Komisji Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich dot. kształtowania kultury etycznej w bankach i oceny ich przestrzegania. 
3.    Zakres programu etycznego i elementy kluczowe dla jego skutecznej realizacji.
4.    Najlepsze praktyki rynkowe w zakresie kształtowania kultury etycznej w bankach.
5.    Przykłady wskaźników mogących służyć do monitoringu programu etycznego.
6.    Weryfikacja, ocena przestrzegania zasad etyki i jej wpływ na pomiar ryzyka.
 

17:15

Zarządzania ryzykiem compliance w sektorze ubezpieczeniowym. Aktualne wyzwania.

Wojciech Paś, Ekspert ds. regulacji rynku finansowego

  1. Organizacja procesu zarządzania ryzykiem compliance - wybrane zasady,
  2. Rola funkcji compliance w procesie zarządzania ryzykiem braku zgodności w obliczu aktualnych wyzwanych - wybrane zagadnienia.   
     
18:00

zakończenie pierwszego dnia Compliance Summit 2024

Dzień II
Środa
31 stycznia 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje techniczne dot. korzystania z platformy.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Zarządzania ryzykiem zdalnej relacji z klientem

adw. dr Aleksander Szpojankowski, Aleksander Szpojankowski, Adwokat, Associate, Lawarton Ługowski Kapica

1.    Ryzyka związane z relacją zdalną 
       a.    Ryzyko błędnej identyfikacji 
       b.    Ryzyko oszustwa lub kradzieży tożsamości
       c.    Ryzyko związane z uwierzytelnianiem i autentycznością dokumentów
       d.    Ryzyko utraty, kradzieży, zawieszenia, cofnięcia lub wygaśnięcia dowodu tożsamości 
       e.    Ryzyko bezpieczeństwa IT 
2.    Zadania Compliance: procedury, kontrole i szkolenia. 
3.    Wykorzystanie zasobów aplikacji mObywatel do zdalnego nawiązywania relacji
4.    Wytyczne EBA dotyczące wykorzystania rozwiązań w zakresie zdalnego nawiązywania relacji z klientami
5.    Stanowisko UKNF dotyczące zdalnego nawiązywania relacji. 

10:15

Komunikacja i coaching w zarządzaniu ryzykiem interesariuszy

Konrad Sędkiewicz, CEE Compliance Manager, Herbalife

1.    System compliance w strategii firmy
2.    Strategia partnerstwa w budowaniu świadomości ryzyk
3.    Praktyczne aspekty komunikacji i coachingu w compliance – wybrane praktyki

11:00

Przerwa

11:15

Rola sygnalistów w zarządzaniu ryzykiem

Urszula Lewczuk, prezes zarządu LBE GROUP Sp. z o. o., prawnik, ekonomista, mediator oraz trener w zakresie AML/CFT

1.    Sygnalista - jego udział w bezpieczeństwie przedsiębiorstwa 
2.    Analiza ryzyka w oparciu o zgłoszenia sygnalistów. Sygnaliści w identyfikacji ryzyka. 
3.    Ocena prawdziwości zgłoszeń w analizie ryzyka 
4.    Realny wpływ zgłoszeń sygnalistów na ocenę ryzyka 
5.    Luka w systemie ochrony sygnalistów, jako czynnik zaburzający realne wyniki oceny ryzyka 

12:00

Rola AMLRO w instytucji obowiązanej. Podsumowanie trudności związanych z wdrożeniem Wytycznych EBA i Stanowiskiem UKNF dotyczącym AMLRO

Edyta Zdziarska, Ekspert ds. AML

1.    Jak prawidłowo powołać AMLRO ?
2.    Rola i obowiązki AMLRO 
3.    Informacja zarządcza agregowana przez AMLRO – co powinna zawierać i jak sprawnie ją przygotować?

12:45

Przerwa

13:00

Whistleblowing jako istotny element systemu zarządzania ryzykiem w organizacji

Rafał Hryniewicz, prezes zarządu E-nform Sp. z o.o., wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Praktyków Compliance

Wdrażanie kanałów zgłaszania naruszeń będzie w najbliższym czasie traktowane przez wiele organizacji jako kolejny obowiązek prawny generujący dla nich koszty i problemy. Czy jest to jednak właściwe podejście? Skutecznie wdrożony i zarządzany system zgłaszania naruszeń (inaczej system whistleblowingowy) może być dla organizacji bezcennym źródłem informacji umożliwiającym szybkie ujawnianie zaistniałych nieprawidłowości, ale także identyfikację różnorodnych obszarów ryzyka. Dzięki tej wiedzy można podjąć skuteczne działania zapobiegawcze i doskonalące, minimalizujące potencjalne szkody dla organizacji.

13:45

Sztuka pisania raportów z wewnętrznych postępowań wyjaśniających – porady praktyczne

Paweł Sawicki, Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird

1.    Cele raportu z wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
2.    Forma raportu z wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
3.    Elementy raportu
4.    O czym pisać i o czym nie pisać w raporcie – wskazówki praktyczne

14:30

Przerwa

14:45

System zarządzania zgodnością (Compliance) w Grupie Kapitałowej Global Cosmed, na przykładzie systemu zarządzania konfliktem interesów

Agnieszka Trela, Radczyni prawna, certyfikowana Approved Compliance Expert (ACO, AMLSO, AWBO, A-E/S/G-O), Dyrektorka ds. Prawnych i Administracji w Global Cosmed SA

1.    Rola Zarządu w zapewnieniu skuteczności i adekwatności działania systemu zarządzania konfliktem interesów.
2.    Analiza i ocena ryzyk w obszarze konfliktu interesów.
3.    Polityka i procedura zarządzania konfliktem interesów. 
4.    Unikanie czy zarządzanie konfliktem interesów?

15:30

Zarządzanie ryzykiem korupcji w organizacji a ESRS G1 – jak przygotować się na zmiany ?

Anna Tomiczek, Prawnik, Kierownik Zespołu Compliance TAURON Polska Energia

1.    Znaczenie zarządzania ryzykiem korupcji w organizacji 
2.    Kluczowe elementy ESRS G1 w kontekście zarządzania ryzykiem korupcji 
3.    Przygotowanie organizacji na zmiany związane z ESRS G1
4.    Studium przypadku – wdrożenie w praktyce 

16:15

Przerwa

16:30

Identity Governance Administration (IGA) jako narzędzie do zarządzania ryzykiem

Rafał Barański, prezes braf.tech sp. z o.o

1.    Znaczenie zarządzania tożsamością w zarządzaniu ryzykiem
2.    Kluczowe funkcjonalności i korzyści z wdrożenia systemów IGA
3.    Studia przypadków
       a.    Przykłady udanych wdrożeń IGA w różnych branżach
       b.    Analiza korzyści i wyzwań napotkanych przez te organizacje
4.    Wykorzystanie IGA do zarządzania uprawnieniami
5.    Wyzwania związane z zarządzaniem dostępem i tożsamością
       a.    Zarządzanie dostępem w środowiskach hybrydowych i wielochmurowych  
       b.    Zabezpieczenie przed wewnętrznymi i zewnętrznymi zagrożeniami
6.    Przyszłe trendy w zarządzaniu tożsamością i uprawnieniami
7.    Narzędzia i strategie IGA w praktyce

17:15

Zakończenie Compliance Summit 2024