1. System Compliance w organizacji – cele, ograniczenia.
2. Adaptacja code of conduct, wartości , wytycznych „spółki matki” – proces, ryzyka, szanse.
3. Utrzymanie systemu compliance- procedury, szkolenia , audyty – czy to wystarczy?
4. Rola Compliance Officera w zapewnieniu zgodności. Modele współpracy, inne obszary odpowiedzialności w organizacji.
5. System zgłoszeń nieprawidłowości jako ważny element systemu compliance – ograniczenia, ryzyka.
1. Jakie wyzwania są stawiane przed Compliance oficerem w procesie:
a. zwiększenie świadomości ryzyk wśród liderów,
b. przekonania do samej istoty procesu
2. Jakie korzyści niesie dla biznesu prawidłowe ich wdrożenie
3. Proces wdrożenia oraz wyzwania jakie może usprawnić technologia
4. Zidentyfikowanie elementów stanowiących wewnętrzną tajemnicę przedsiębiorstwa
1. Specyfika ryzyka braku zgodności
2. Na czym polega skuteczna identyfikacja ryzyka
3. Skąd brać wiedzę na temat ryzyka w compliance
4. Źródła zakłóceń i błędów związanych z procesem identyfikacji ryzyka
5. Jak identyfikować ryzyko braku zgodności, aby nie dać się zaskoczyć
1. Rola edukacji w osiąganiu skutecznego Compliance
2. Dlaczego Edukacja w Dziedzinie Compliance Jest Ważna
3. Dlaczego samo przestrzeganie przepisów nie wystarcza, skutki braku odpowiedniej edukacji
4. Elementy skutecznego programu edukacyjnego
5. Praktyczne aspekty wdrażania programów edukacyjnych
6. Edukacja, jako narzędzie proaktywnego zarządzania ryzykiem
1. Zarządzanie ryzykiem jako proces.
2. Proces zarządzania ryzykiem prawnym w ISO 31000:2012 i ISO 31022:2020.
3. Proces zarządzania ryzykiem prawnym w regulacjach rynku finansowego.
Pytanie: jak wiele dużych organizacji posiada zautomatyzowane środki pomiaru i czy stosuje je we wszystkich czy jedynie w wybranych obszarach działalności. Możliwości automatyzacji, takie jak predykcja, monitorowanie i analityka efektywności, mogą zapewnić organizacjom wgląd w czasie rzeczywistym w to, co dzieje się w całym przedsiębiorstwie. Ta widoczność zapewnia firmom i zarządom wiedzę, którą mogą wykorzystać do tworzenia dokładnych danych i rejestrów w celu wprowadzania ulepszeń w zakresie zrównoważonego rozwoju i realizacji celów ESG.
1. Jak działania HR mogą wpływać na zarządzanie ryzykiem związanym z różnorodnością i włączeniem
2. Budowanie zrównoważonej i inkludującej kultury organizacyjnej jako środka minimalizacji ryzyka
1. Istotne elementy przekazu reklamowego zarówno odnośnie formy (rzetelność, jasność, odpowiednie oznaczenie, czcionka) ale i treści (prezentowane informacje, spójność przekazu marketingowego) – odnosząc się przy tym do stanowiska ESMA, przepisów prawa ale i stanowisk prezentowanych przez UOKiK czy KNF – raczej wskazałbym na najistotniejsze moim zdaniem elementy,
2. Opracowanie odpowiednich ścieżek uzgodnień materiałów marketingowych, znaczenie daty sporządzenia materiału (ich aktualności w dacie publikacji i znaczenia dla zmieniającego się otoczenia rynkowego), nadzór nad materiałem marketingowym, media społecznościowe i ryzyka związane z ich używaniem (komunikacja w komentarzach, zawartość, ale też konta użytkowników, zabezpieczenie haseł, wykorzystanie kont służbowych, a konta prywatne, archiwizacja, ewentualny outsourcing),
3. Omówienie wymagań dotyczących strony www – tu zwróciłbym uwagę na znaczenie audytu strony www – zarówno pod kątem treści ale i bezpieczeństwa IT, sensu posiadania regulaminu serwisu (w tym not prawnych), znaczenia współpracy poszczególnych jednostek operacyjnych w zakresie aktualizacji informacji,
4. Znaczenie ustaleń procesu reklamacyjnego dla informacji marketingowej (zastrzeżenia zgłaszane przez klientów mogą stanowić istotny sygnał, że coś w naszych materiałach może rodzić ryzyko).
1. Wymogi Rekomendacji Z wydanej przez Komisję Nadzoru Finansowego w zakresie zasad etyki.
2. Regulacje Komisji Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich dot. kształtowania kultury etycznej w bankach i oceny ich przestrzegania.
3. Zakres programu etycznego i elementy kluczowe dla jego skutecznej realizacji.
4. Najlepsze praktyki rynkowe w zakresie kształtowania kultury etycznej w bankach.
5. Przykłady wskaźników mogących służyć do monitoringu programu etycznego.
6. Weryfikacja, ocena przestrzegania zasad etyki i jej wpływ na pomiar ryzyka.
1. Ryzyka związane z relacją zdalną
a. Ryzyko błędnej identyfikacji
b. Ryzyko oszustwa lub kradzieży tożsamości
c. Ryzyko związane z uwierzytelnianiem i autentycznością dokumentów
d. Ryzyko utraty, kradzieży, zawieszenia, cofnięcia lub wygaśnięcia dowodu tożsamości
e. Ryzyko bezpieczeństwa IT
2. Zadania Compliance: procedury, kontrole i szkolenia.
3. Wykorzystanie zasobów aplikacji mObywatel do zdalnego nawiązywania relacji
4. Wytyczne EBA dotyczące wykorzystania rozwiązań w zakresie zdalnego nawiązywania relacji z klientami
5. Stanowisko UKNF dotyczące zdalnego nawiązywania relacji.
1. System compliance w strategii firmy
2. Strategia partnerstwa w budowaniu świadomości ryzyk
3. Praktyczne aspekty komunikacji i coachingu w compliance – wybrane praktyki
1. Sygnalista - jego udział w bezpieczeństwie przedsiębiorstwa
2. Analiza ryzyka w oparciu o zgłoszenia sygnalistów. Sygnaliści w identyfikacji ryzyka.
3. Ocena prawdziwości zgłoszeń w analizie ryzyka
4. Realny wpływ zgłoszeń sygnalistów na ocenę ryzyka
5. Luka w systemie ochrony sygnalistów, jako czynnik zaburzający realne wyniki oceny ryzyka
1. Jak prawidłowo powołać AMLRO ?
2. Rola i obowiązki AMLRO
3. Informacja zarządcza agregowana przez AMLRO – co powinna zawierać i jak sprawnie ją przygotować?
Wdrażanie kanałów zgłaszania naruszeń będzie w najbliższym czasie traktowane przez wiele organizacji jako kolejny obowiązek prawny generujący dla nich koszty i problemy. Czy jest to jednak właściwe podejście? Skutecznie wdrożony i zarządzany system zgłaszania naruszeń (inaczej system whistleblowingowy) może być dla organizacji bezcennym źródłem informacji umożliwiającym szybkie ujawnianie zaistniałych nieprawidłowości, ale także identyfikację różnorodnych obszarów ryzyka. Dzięki tej wiedzy można podjąć skuteczne działania zapobiegawcze i doskonalące, minimalizujące potencjalne szkody dla organizacji.
1. Cele raportu z wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
2. Forma raportu z wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
3. Elementy raportu
4. O czym pisać i o czym nie pisać w raporcie – wskazówki praktyczne
1. Rola Zarządu w zapewnieniu skuteczności i adekwatności działania systemu zarządzania konfliktem interesów.
2. Analiza i ocena ryzyk w obszarze konfliktu interesów.
3. Polityka i procedura zarządzania konfliktem interesów.
4. Unikanie czy zarządzanie konfliktem interesów?
1. Znaczenie zarządzania ryzykiem korupcji w organizacji
2. Kluczowe elementy ESRS G1 w kontekście zarządzania ryzykiem korupcji
3. Przygotowanie organizacji na zmiany związane z ESRS G1
4. Studium przypadku – wdrożenie w praktyce
1. Znaczenie zarządzania tożsamością w zarządzaniu ryzykiem
2. Kluczowe funkcjonalności i korzyści z wdrożenia systemów IGA
3. Studia przypadków
a. Przykłady udanych wdrożeń IGA w różnych branżach
b. Analiza korzyści i wyzwań napotkanych przez te organizacje
4. Wykorzystanie IGA do zarządzania uprawnieniami
5. Wyzwania związane z zarządzaniem dostępem i tożsamością
a. Zarządzanie dostępem w środowiskach hybrydowych i wielochmurowych
b. Zabezpieczenie przed wewnętrznymi i zewnętrznymi zagrożeniami
6. Przyszłe trendy w zarządzaniu tożsamością i uprawnieniami
7. Narzędzia i strategie IGA w praktyce