Pomorski Kongres Gospodarczy

Trzy regiony, dwa województwa, wspólny cel – budowanie forum współpracy regionalnej na rzecz rozwoju

Data rozpoczęcia:
21.06.2018
Data zakończenia:
21.06.2018

Opis

Rzeczpospolita wspólnie z Partnerami: Koszalińską Izbą Przemysłowo -  Handlową, Politechniką Koszalińską a także Hotelem Gromada ma zaszczyt zaprosić na Kongres Gospodarczy poświęcony tematyce gospodarczej regionu Pomorza.

 

W czasie Kongresu,  który zintegruje środowisko biznesowe oraz przedsiębiorców regionu pomorskiego, jak również środowiska naukowe i organizacje pozarządowe  przewidujemy specjalne panele tematyczne.

Panele i  debaty merytoryczne będą prowadzone przez dziennikarzy Rzeczpospolitej.  Zgromadzimy ekspertów oraz środowiska, które będą wypowiadać się w kilku kategoriach tematycznych kluczowych dla regionu Pomorza.:

 

1.            IV rewolucja przemysłowa – wyzwanie dla przedsiębiorstw Pomorza 

 SESJA PLENARNA w formie panelu eksperckiego. Jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej. To rewolucja sieci, platform, ludzi i technologii cyfrowych, która zaciera różnice pomiędzy światem produktów, liczb i przyrody. Jednocześnie nie jest to prosta kontynuacja trzeciej rewolucji m.in. ze względu na bezprecedensową szybkość zmian i zakłócanie działania wszystkich sektorów przemysłu niezależnie od kraju. Co istotne, zakres i głębokość zmian wymaga transformacji całego systemu produkcji i zarządzania. Jesteśmy więc świadkami kresu zarządzania biznesowego, jakie znaliśmy dotychczas. Potrzebne są więc, także na Pomorzu, nowe idee, rozwiązania i modele biznesowe, jakie do tej pory nie były brane pod uwagę. Pytanie - czy pomorski biznes i przemysł mają być tylko biernym odtwórcą dostosowującym się do zmian czy również ich czynnym twórcą. W Koszalinie będziemy mówić o tym jak wykorzystać potencjał Przemysłu 4.0 dla rozwoju regionu? Zakres poruszanych tematów to przede wszystkim: robotyzacja i automatyzacja procesów produkcji, Internet rzeczy (IoT) i rozwiązania chmurowe oraz składowanie energii.

 

2.            Kształcenie kadr na potrzeby pracodawców Pomorza/ Millenialsi na rynku pracy Pomorza – prowadzący: Piotr Pawłowski (Politechnika Koszalińska) 

Pracodawcy od dłuższego czasu wskazują na brak wykwalifikowanych kadr i niedopasowanie kompetencyjne absolwentów do potrzeb rynku pracy. Na ile ten problem jest aktualny na Pomorzu? Jak dopasować kształcenie zawodowe do wymagań pracodawców? Waga kształcenia dualnego, stażów i praktyk. Uczelnie techniczne (Politechnika Koszalińska, ZUT) podstawą rozwoju gospodarczego Pomorza. Rynek pracy w kontekście presji płacowej choćby w branżach takich jak hotelarstwo czy gastronomia. Nowe pokolenie tzw. Millenialsi na rynku pracy. Działania mające na celu zatrzymanie kadr w regionie.

 

3.            System wsparcia przedsiębiorczości na Pomorzu 

Dotacje unijne z RPO woj. zachodniopomorskiego i RPO woj. pomorskiego. Inicjatywa Jeremie 2 (mikro pożyczki, pożyczki inwestycyjne) w Zachodniopomorskim i pożyczki unijne na Pomorzu. Czy okres po 2020 przyniesie więcej instrumentów finansowych, a mniej dotacji dla firm?

 

4.            Energia odnawialna – naturalną siłą Pomorza 

Sukcesy i wyzwania.

Nowe oblicze energetyki wiatrowej w świetle ustawy OZE oraz wyzwania dla morskich farm wiatrowych 

  • lądowe farmy wiatrowe - w jakich warunkach możliwe jest optymalne prowadzenie energetyki wiatrowej 
  •  wietrzny potencjał Pomorza dla farm 
  •  morskie farmy wiatrowe - jaki docelowy model przyjmie ten rodzaj energetyki 
  •  czy lądowe farmy morskie oberwą rykoszetem od farm morskich - zobowiązania unijne OZE
  •  energiewende - co z doświadczeń niemieckich warto zaimplementować w Polsce 

 

5.            Pomorze Środkowe – spójność regionu – potencjał gospodarczy-bariery-strategia rozwoju.

Dla Pomorza Środkowego przewidywano już różne wizje rozwoju, w tym utworzenie województwa środkowopomorskiego. Czy to właściwa i znów aktualna koncepcja? Jak rozwijać  Pomorze Środkowe - pomysły na rozwój na progu wyborów samorządowych A.D . 2018.

 

Zapraszamy Partnerów do współpracy Partnerskiej oraz Merytorycznej w tym przedsięwzięciu.

Będziemy promować Konkurs w mediach Rzeczpospolitej.