1.1. Nastroje wśród uczestników rynku nieruchomości, szanse i zagrożenia.
1.2. Porównanie sytuacji na rynku nieruchomości 2019 vs 2020, w tym rynki regionalne.
1.3. Jakie główne trendy obserwujemy na rynku, jakie główne wyzwania widzą nasi klienci.
1.4. Jakie zmiany mają charakter trwały, a jakie regionalny i przejściowy.
2.1. Jak sytuacja z Covid wpłynęła na relację właścicieli budynków z wynajmującymi.
2.2. Konsekwencje Covid: krótkofalowe (jakie wyzwania) i długofalowe (jakie szanse).
3.1. Co/jak Covid zmienia w sposobie zarządzania budynkami z punktu widzenia funkcjonalności budynków?
3.2. Wpływ zamian na standardy budynku jako miejsca pracy - perspektywa najemców/pracodawców.
3.3. Rozwój rozwiązań typu Prop-tech.
3.4. Zmiany w środowisku pracy, które przyspieszyły po Covid-19 praca zdalna, technologie, interaktywność miejsca pracy, etc.
4.1. Zmiany na rynku biurowym w okresie marzec - sierpień 2020 roku w związku z epidemią covid – 19 – krótkie omówienie poniższych trendów:
1. rezygnacja najemców z przestrzeni coworkingowych dzięki elastyczności zawieranych umów najmu przestrzeni coworkingowych oraz ze względu na niepewną sytuację na rynku w porównaniu do chęci zawierania przez niektórych najemców biurowych umów najmu przestrzeni coworkingowych w związku z rezygnacją z części przestrzeni standardowo wynajmowanych biur;
2. większa ilość umów renegocjacji niż umów relokacji;
3. większy popyt na biura istniejące niż umowy pre-let;
4. większy popyt na istniejące, tańsze lokalizacje;
5. większe zapotrzebowanie na elastyczne umowy najmu;
6. większe zapotrzebowanie na usługi dodatkowe, w związku z zawieranymi umowami najmu – wzrost zainteresowania usługą workplace;
7. większe zwracanie uwagi na regulamin budynków i kwestie związane z bezpieczeństwem pracowników na terenie budynków biurowych.
8. (Aktualizacja w oparciu o bieżącą sytuację przed samym szkoleniem).
4.2. Co najemca i wynajmujący mogą zrobić z zawartą umową najmu w czasach kryzysu
1. Gdy wynajmujący i najemca widzą możliwość porozumienia:
• renegocjacje umów najmu: renegocjacje wysokości czynszu, wakacje czynszowe, renegocjacje w zakresie fitout powierzchni, renegocjacje w zakresie dodatkowej usługi workplace lub innych oferowanych przez wynajmującego, renegocjacje w zakresie wielkości powierzchni i ewentualnego coworkingu, renegocjacje w zakresie długości obowiązywania umowy najmu;
• Opcje: elastyczność w zakresie okresu obowiązywania umowy najmu lub w zakresie wielkości powierzchni;
• Opcje: swobodny podnajem;
• Opcje: swobodny podnajem okazjonalny.
2. Gdy wynajmujący i najemca nie widzą możliwości porozumienia:
• możliwości wypowiedzenia umowy najmu przez najemcę ze względu na okres, na jaki została zawarta;
• siła wyższa a covid – 19;
• odstąpienie od umowy najmu ze względu na następczą niemożliwość świadczenia;
• Klauzula rebus sic stantibus – art. 3571 kc.
Praktyczne omówienie kwestii prawnych i podatkowych związanych z art. 15ze ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych; w tym:
• skutków prawnych i zakresu zastosowania art. 15ze wraz z uwzględnieniem kolejnych nowelizacji;
• wpływu art. 15ze na fakturowanie w okresie czasowego wygaszenia umów najmu;
• możliwości korekt wcześniej wystawionych faktur;
• wpływu art. 15ze na amortyzację budynków galerii handlowych oraz na podatek od przychodów od budynków;
• ryzyka związanego z doszacowaniem przychodów dla najemcy, przy braku płatności czynszu w okresie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej.
5.1. Plany zatrudnienia po pandemii
5.2. Obawy pracowników związane z aktualną sytuacją
5.3. Doświadczenia pracowników i ich plany na przyszłość
5.4. Kompetencje i umiejętności, które mają znaczenie
6.1. Czy informacja prasowa to przeżytek?
6.2. Jak skutecznie pisać i mówić do określonych grup odbiorców?
6.3. Dlaczego warto unikać banałów i napuszonej narracji?
6.4. Dlaczego powinniśmy szkolić firmowych ekspertów?
6.5. Social media, czyli codzienność PR-owca.