„Teksty o prawie są niezrozumiałe nie dlatego, że prawo jest trudne. Są takie, bo prawnicy źle piszą”. Taki wniosek wypływa z badania*, za które naukowcy z Wydziału Kognitywistyki i Nauk o Mózgu na Massachusetts Institute of Technology otrzymali Ig Nobla w dziedzinie literatury w 2022 roku (są to nagrody przyznawane za z pozoru dziwne badania, które najpierw śmieszą, a potem dają do myślenia).
Naukowcy badali zrozumiałość umów, artykułów naukowych i innych tekstów o tematyce prawnej, porównując je z innymi gatunkami tekstów. Potwierdzili to, co dostrzega większość osób stykających się z dokumentami prawnymi: teksty o prawie są dla przeciętnego człowieka niezrozumiałe. Są wyraźnie trudniejsze nie tylko od artykułów prasowych, ale również od artykułów w czasopismach naukowych. Przyczyną jest niecodzienne słownictwo, skomplikowana składnia i nadużywanie wielkich liter. Zwłaszcza centralnie zagłębione zdania podrzędne sprawiają, że słowa powiązane znaczeniowo znajdują się daleko od siebie, co zanadto obciąża naszą pamięć roboczą.
Czy tak musi być? Czy naprawdę prawnicy celowo tak piszą?
Mamy propozycję dla osób, które chciałyby zmienić postrzeganie branży oraz przyczynić się do zrozumiałości języka prawniczego. Zapraszamy na wyjątkowe szkolenie – warsztat, podczas którego będzie można poznać podstawy legal designu i prostego języka i wizualizacji tekstu - a już kolejnego dnia wykorzystać nowe umiejętności w swojej praktyce zawodowej.
Legal design to projektowanie zorientowane na człowieka w świecie prawa. Jest to jedna z metod, która pozwala na wdrażanie innowacji w firmach i kancelariach prawnych. Rosnąca popularność tej metody wynika z tego, że dzięki jej stosowaniu można łatwiej rozwiązać realne problemy użytkowników prawa, być lepiej zrozumianym, zaoszczędzić czas poświęcany zwykle na wyjaśnianie zawiłości języka prawa.
Metodyka legal design łączy w sobie wiele dziedzin – projektowanie informacji i dokumentów, projektowanie procesów i usług, a także projekty z pogranicza dostępu do prawa czy wymiaru sprawiedliwości. Podczas szkolenia pokażemy, w jaki sposób prawnicy mogą korzystać z tej metodyki w swojej codziennej pracy, unikając najpoważniejszych błędów.
W trakcie pierwszego dnia szkolenia:
• dowiesz się o fundamentalnych założeniach metodyki legal design,
• poznasz podstawowe narzędzia stosowane przez legal designerów,
• przyjrzysz się przykładom produktów legal design
• weźmiesz udział w warsztacie legal design
UWAGA! Warsztat wymaga Twojego aktywnego udziału. Będzie prowadzony z wykorzystaniem specjalnego programu do pracy zespołowej. Warsztat będzie moderowany przez ekspertów, natomiast jego powodzenia zależy od Twojej kreatywności oraz otwartości.
Podczas drugiego dnia szkolenia:
• dowiesz się, czym jest prosty język i jak go stosować w określonej sytuacji komunikacyjnej,
• nauczysz się rozpoznać problemy komunikacyjne i im zaradzić,
• będziesz mieć świadomość, jak język i struktura tekstu wpływają na sukces komunikacyjny,
• nauczysz się poddawać wizualizacji wybrane fragmenty tekstu i wybierać fragmenty do wizualizacji,
Szkolenie zostało przygotowane z myślą o:
Prawnikach prowadzących własne kancelarie i samodzielną praktykę; pracujących w kancelariach oraz w firmach jako in-house, aplikantach świadomie budujących swój warsztat pracy, pracownikach firm, którzy komunikują klientom treści prawne; urzędnikach i wszystkich osobach zainteresowanych tematyką.
Organizacja:
Szkolenie zostało zaplanowane jako warsztat w formule online, za pośrednictwem platformy eventowej opartej na przeglądarce internetowej - Zoom. Wymagane jest korzystanie z ich najaktualniejszych oficjalnych wersji. Rekomendujemy korzystanie z przeglądarki Google Chrome.
• Szkolenie prowadzone jest w czasie rzeczywistym
• Treści merytoryczne poparte doświadczeniami i pracą własną uczestników
• Zaplanowane są warsztaty, z aktywnym udziałem Uczestników, przewidziana jest praca w grupach, omawianie wypracowanych treści na forum, praca na realnych tekstach prawniczych, moderowane dyskusje, burza mózgów i inne aktywne metody pracy.
• Pracujemy bazując na praktycznej wiedzy oraz aktualnych case’ach i doświadczeniach prowadzących – prawników oraz ekspertów wspierających prawników w komunikacji.
Ze względu na warsztatowy charakter szkolenia liczba miejsc ograniczona!!
Aby wziąć udział w szkoleniu, wystarczy komputer z mikrofonem i głośnikiem oraz dostęp do Internetu. Przyda się też dostęp do edytora tekstu (np. Word) i programu graficznego (np. PowerPoint).
Każdy z uczestników szkolenia otrzyma zaświadczenie o udziale w szkoleniu z wyszczególnieniem liczby godzin oraz materiały w wersji elektronicznej.
* https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010027722000580