• Trójkąt Cressey’a, jako asumpt do poszukiwania skutecznego modelu walki z praniem pieniędzy na poziomie krajowym oraz międzynarodowym
• Krajowe oraz unijne regulacje prawne w walce z praniem pieniędzy
• Człowiek, jako kluczowe ogniwo systemu prewencji i detekcji prania pieniędzy (przykłady)
• Prawo do prywatności w kontekście przeciwdziałania praniu pieniędzy
• Kim jest AMLRO? Czy każda instytucja obowiązana musi powołać AMLRO?
• Jakie kryteria powinien spełniać kandydat na AMLRO ?
• Jakie wsparcie powinien otrzymać AMLRO ze strony instytucji obowiązanej ?
• Rola i obowiązki AMLRO
• Jakie wyzwania czekają AMLRO i instytucje obowiązane ?
Ponad 4 lata obowiązywania aktualnej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu pozwoliło na wypracowanie przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz Komisję Nadzoru Finansowego praktyki stosowania nowych przepisów. W ramach szkolenia omówimy najważniejsze wnioski, które wynikają z dotychczas prowadzonych przez organy nadzoru postępowań w sprawie nałożenia kar administracyjnych z tytułu naruszenia przepisów AML/CFT.
• Charakterystyka działalności giełd kryptowalut oraz próba jej zakwalifikowania na gruncie ustaw prawa publicznego: m.in. o usługach płatniczych, obrocie instrumentami finansowymi, ofercie publicznej);
• Komunikaty Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące regulacji w zakresie kryptowalut - przegląd stanowisk, ocena trafności, ryzyka;
• Działania KNF dotyczące podmiotów działających w branży kryptowalut - wpisy na LOP;
• Obowiązki podmiotów świadczących usługi w zakresie wymiany walut wirtualnych w świetle ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy;
• Ryzyka AML przy korzystaniu z usług giełd kryptowalut i nawiązywaniu współpracy gospodarczej z podmiotami prowadzącymi giełdy.
• Ustalenie UBO
• UBO w spółkach z uwzględnieniem złożonych struktur właścicielskich,
• Wyzwanie instytucji obowiązanych związanych z UBO,
• CRBR - ułatwienie czy przeszkoda?
• Rozbieżności w CRBR, a obowiązki instytucji obowiązanych.
• Czym różnią się zgłoszenia wewnętrzne od zewnętrznych,
• Kto ma dostęp do zgłoszeń zewnętrznych
• Projektowane regulacje w zakresie zgłoszeń zewnętrznych
• Dlaczego warto zachęcać do składania zgłoszeń wewnętrznych
• Sygnaliści (whistleblowing) w ustawie o AML
• Przyszła ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (dyrektywa EU) w podmiotach AML
• Relacja pomiędzy obowiązującą ustawą AML a przyszłą ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Ewentualne kontrowersje, rozwiązania.
• Wejście nowych przepisów (przyszła ustawa) = przegląd istniejących procedur i rozwiązań w instytucjach obowiązanych. Przykłady zagrożeń ze studium.
• Połączenie obowiązującego i nadchodzącego prawa whistleblowingowego w podmiotach AML – na przykładzie digitalowego rozwiązania m. in. z obszaru Legal Tech do dokonywania zgłoszeń anonimowych i prowadzenia postepowań wyjaśniających z zachowaniem anonimowego dialogu z sygnalistą. Przykłady zagrożeń i korzyści na podstawie praktyki.
• Podsumowanie. Rekomendacje.
• Pojęcie zgodności.
• Compliance a odpowiedzialność korporacyjna i wymogi regulacyjne.
• Podejście systemowe vs. „staramy się”.
• Kluczowe wymagania i wytyczne normy ISO 37301 Compliance management systems, w tym:
- zarządzanie ryzykiem,
- przywództwo,
- rola oficera compliance,
- kultura organizacyjna,
- stałe doskonalenie.
• Integracja z innymi systemami zarządzania.