1 650 zł za osobę + 23% VAT
• Tone from the top.
• Jak dotrzeć z przekazem do pracowników?
• Czy Compliance może budować wartość dla organizacji?
• Przykłady dobrych i złych praktyk.
• Kluczowe wyzwania - wstępna analiza zgłoszenia, właściwy dobór zespołu prowadzącego postępowanie, informacja zwrotna sygnaliści.
• Działania następcze - na czym właściwie polegają?
• Dobre praktyki z zakresu prowadzenia wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
• Obawy dotyczące zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów (anonimowość, poufność i ochrona przed odwetem) oraz cienka granica między odwetem a reakcją na fałszywe zgłoszenie.
• Proces postępowania wyjaśniającego w sprawie zgłaszania sygnalizowanej nieprawidłowości.
• Refleksja w zakresie przyjętych kontroli i decyzje o podjęciu środków naprawczych .
• Komunikacja zwrotna czyli jak na bieżąco zachęcać pracowników do zgłaszania nieprawidłowości i skutecznie informować ich, gdy staną się sygnalistami.
• Najczęstsze dylematy sygnalistów i w jaki sposób organizacja może ich wspierać przed i po dokonaniu zgłoszenia.
• Czy osoba dokonująca zgłoszenia, która sama uczestniczy w zgłaszanym procederze jest objęta ochroną?
• Jak klasyfikować to, czy sygnalista działa w dobrej wierze w nawiązaniu do art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów?
• Wdrożenie procedury zgłaszania naruszeń a Compliance Management System - doskonała szansa na usystematyzowanie działań Compliance w firmie.
• Sygnalista zgłaszający zagadnienia związane z prawem pracy - uwagi na tle kodeksu pracy.
• Jak o niego dbać?
• Czego unikać?
Jak zrozumienie podstaw psychologii behawioralnej może pomóc działowi Compliance w szkoleniu i modelowaniu postaw w organizacji.
• Etyka behawioralna i jej znaczenie w zrozumieniu dlaczego pracownicy naruszają kodeksy etyczne.
• Efekt Złotej Rybki, czyli jak prowadzić szkolenia i przekazywać komunikaty, aby pracownik je zapamiętał.
• Etyczne „martwe pola” (blind spots) - Case Study.
• Klauzule informacyjne - kiedy i kogo poinformować? Kluczowe elementy klauzul.
• Współpraca IOD z działem Compliance w zgłaszaniu naruszeń prawa - o czym warto pamiętać i na co zwrócić szczególną uwagę? Rola działu Compliance w zapewnianiu zgodności z RODO.
• Jak szkolić, żeby zaciekawić i zainteresować - czyli co pracownik wiedzieć powinien.
• Znaczenie zgodności z RODO dla reputacji firmy i zaufania klientów.
• KSeF jako narzędzie zwiększające transparentność – jak wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania wpływa na procesy raportowania i rozliczeń podatkowych?
• Jakie korzyści i wyzwania stoją przed przedsiębiorcami?
• Nowe wymogi i jakie zmiany w obszarze zgodności pojawiają się po wdrożeniu KSeF. Jakie dokumenty i procesy wymagają aktualizacji?
• Automatyzacja a ryzyko błędów – na co zwrócić uwagę.
• KSeF a plany Komisji Europejskiej.
• Compliance i audyt w jednej firmie – wartość dodana czy koszt?
• Obszary współpracy compliance i audytu.
• Granica współpracy compliance i audytu.
• Niezależność compliance oficera, a niezależność audytora – czy może się różnić?
• Dobre praktyki giełdowe oraz rynkowe.
• Wymagania prawne w zakresie obliczeń śladu węglowego
• Metodologie obliczeń emisji GHG oraz należyta staranność w tym zakresie
• Proces weryfikacji zgodnie z ISO 14064-3
• Typowe niezgodności związane z obliczeniami
• Dobre praktyki
• Uporządkowanie danych jako element zarządzania ryzykiem w organizacji.
• Znaczenie data governance i tajemnicy przedsiębiorstwa.
• Punkty styku, czyli mitygacja ryzyka wycieku danych poprzez ich odpowiednie zarządzanie i ochronę.
• Wpływ zarządzania danymi na utrzymywanie lub uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
• Znaczenie Compliance w organizacji. Dlaczego Compliance jest kluczowy przy wdrażaniu nowoczesnych technologii?
• Przegląd regulacji prawnych dotyczących AI.
o Unijne rozporządzenie AI i stan przygotowań do polskiego projektu.
o Zasady etyki i ochrona danych osobowych w kontekście AI.
• Zarządzanie ryzykiem związanym z AI.
o Jakie mogą być potencjalne ryzyka związane z wdrażaniem nowych przepisów? Jak Compliance może pomóc w ich identyfikacji i minimalizacji?
o Znane przykłady naruszeń z rynku: dyskryminacja określonych grup społecznych (Facebook- Cambridge Analytica/2018 rok: wykorzystywanie danych z portalu oraz manipulacje użytkowników).
• Szkolenia i budowanie świadomości w organizacji.
o Rola szkoleń i znaczenie współpracy między zespołami technicznymi, Data Science, prawnymi, Compliance.
• Nowe wyzwania Compliance w zakresie dalszego rozwoju nowoczesnych technologii.
o Czuwanie nad wymogiem transparentności i wyjaśnialności, dostosowanie do przyszłych regulacji, etyka algorytmiczna, niedyskryminacja i równość.
• Przeprowadzenie oceny narażenia na sankcje.
• Skuteczne środki ograniczające.
• Wewnętrzna polityka, procedury i procesy.
• Odpowiedzialność za naruszenie sankcji unijnych – planowane zmiany w świetle dyrektywy 2024/1226.
• Sankcje podmiotowe i przedmiotowe w kontekście współpracy z partnerami biznesowymi.
• Procedury weryfikacji kontrahentów.
• Ryzyko współpracy z nieuczciwym kontrahentem - jak podejść do tematu analizy ryzyka.
• Reakcja państw na inwazję Rosji w Ukrainie i jej znaczenie dla funkcji Compliance.
• Wzrost znaczenia ochrony praw człowieka w dobie zagrożenia bezpieczeństwa międzynarodowego.
Sankcje międzynarodowe wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego i zobowiązań kontraktowych.
• Zmiany prowadzone nowymi regulacjami AML Package (VI Dyrektywa AML, rozporządzenie ws. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu, rozporządzenie ws. powołania pierwszego unijnego organu centralnego – Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowania Terroryzmu (AMLA)).
• Wpływ AML Package na zmiany w Instytucji Obowiązanych.
• Zarządzenie ryzykiem zgodnie z nowymi regulacjami.
• Raportowanie i komunikacja z GIIF, KNF - kluczowe obowiązki instytucji finansowych w zakresie sprawozdawczości Instytucje Obowiązanych.