COMPLIANCE SUMMIT 2025

Data rozpoczęcia:
30.01.2025
Data zakończenia:
31.01.2025

1 650 zł za osobę + 23% VAT


Liczba uczestników

+ 23% VAT

Program

Dzień I
Czwartek
30 stycznia 2025
09:15

Rejestracja uczestników

09:28

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Zgodność jako element strategicznego rozwoju organizacji

Oskar Filipowski, Compliance Officer, radca prawny, doradca, wdrożeniowiec, doktor nauk prawnych. Laureat nagrody Compliance Officer 2020 roku.

•    Tone from the top.
•    Jak dotrzeć z przekazem do pracowników?
•    Czy Compliance może budować wartość dla organizacji?
•    Przykłady dobrych i złych praktyk.

10:15

Wewnętrzne postępowania wyjaśniające na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów / pierwsze wnioski i wyzwania

Beata Baran-Wesołowska, Doktor habilitowany nauk prawnych, radca prawny, compliance oficer, Partner w Kancelarii Baran Książek Bigaj

•    Kluczowe wyzwania - wstępna analiza zgłoszenia, właściwy dobór zespołu prowadzącego postępowanie, informacja zwrotna sygnaliści.
•    Działania następcze - na czym właściwie polegają? 
•    Dobre praktyki z zakresu prowadzenia wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
 

11:00

Przerwa

11:15

Polityka sygnalizowania nieprawidłowości i jej związek z ładem korporacyjnym i zapewnieniem zgodności

Katarzyna Saganowska, Dyrektor ds. Ryzyka i Zgodności, TMF Group

•    Obawy dotyczące zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów (anonimowość, poufność i ochrona przed odwetem) oraz cienka granica między odwetem a reakcją na fałszywe zgłoszenie.
•    Proces postępowania wyjaśniającego w sprawie zgłaszania sygnalizowanej nieprawidłowości.
•    Refleksja w zakresie przyjętych kontroli i decyzje o podjęciu środków naprawczych .
•    Komunikacja zwrotna czyli jak na bieżąco zachęcać pracowników do zgłaszania nieprawidłowości i skutecznie informować ich, gdy staną się sygnalistami.
•    Najczęstsze dylematy sygnalistów i w jaki sposób organizacja może ich wspierać przed i po dokonaniu zgłoszenia.
 

12:00

Czy skruszony mobber, który zgłasza nieprawidłowość ma swoje miejsce w systemach zarządzania zgodnością Compliance? - uwagi na tle ustawy o ochronie sygnalistów, prawa pracy i Compliance Management Systems

Jakub Bouhnouni, Compliance and Legal Expert, Kaem

•    Czy osoba dokonująca zgłoszenia, która sama uczestniczy w zgłaszanym procederze jest objęta ochroną?
•    Jak klasyfikować to, czy sygnalista działa w dobrej wierze w nawiązaniu do art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów?
•    Wdrożenie procedury zgłaszania naruszeń a Compliance Management System - doskonała szansa na usystematyzowanie działań Compliance w firmie.
•    Sygnalista zgłaszający zagadnienia związane z prawem pracy - uwagi na tle kodeksu pracy.
 

12:45

Przerwa

13:15

Wizerunek firmy w mediach – kluczowy element budowania zaufania

Tomasz Pietryga, zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”, szef działu prawnego.

•    Jak o niego dbać?
•    Czego unikać?
 

13:55

Dlaczego pracownicy naruszają kodeksy etyczne?

Maria Marczewska-Kosińska, Compliance Director, PepsiCo

Jak zrozumienie podstaw psychologii behawioralnej może pomóc działowi Compliance w szkoleniu i modelowaniu postaw w organizacji.
•    Etyka behawioralna i jej znaczenie w zrozumieniu dlaczego pracownicy naruszają kodeksy etyczne.
•    Efekt Złotej Rybki, czyli jak prowadzić szkolenia i przekazywać komunikaty, aby pracownik je zapamiętał.
•    Etyczne „martwe pola” (blind spots) - Case Study.

14:35

RODO w Compliance - gdzie ochrona danych osobowych sygnalistów spotyka się z zarządzaniem zgodnością.

Aleksandra Kiełbratowska, prawnik, HR Compliance, PAIH

•    Klauzule informacyjne - kiedy i kogo poinformować? Kluczowe elementy klauzul.
•    Współpraca IOD z działem Compliance w zgłaszaniu naruszeń prawa - o czym warto pamiętać i na co zwrócić szczególną uwagę? Rola działu Compliance w zapewnianiu zgodności z RODO.
•    Jak szkolić, żeby zaciekawić i zainteresować - czyli co pracownik  wiedzieć powinien. 
•    Znaczenie zgodności z RODO dla reputacji firmy i zaufania klientów. 
 

15:00

Przerwa

15:15

KSeF czyli wyzwania Compliance dla firm w erze e-fakturowania i cyfrowej transformacji

Anna Szafraniec, CEE VAT Compliance Director, ASB Group

•    KSeF jako narzędzie zwiększające transparentność – jak wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania wpływa na procesy raportowania i rozliczeń podatkowych? 
•    Jakie korzyści i wyzwania stoją przed przedsiębiorcami?
•    Nowe wymogi i jakie zmiany w obszarze zgodności pojawiają się po wdrożeniu KSeF. Jakie dokumenty i procesy wymagają aktualizacji?
•    Automatyzacja a ryzyko błędów – na co zwrócić uwagę.
•    KSeF a plany Komisji Europejskiej.

16:00

Compliance a audyt wewnętrzny – razem czy osobno

Michał Jezierski, Dyrektor ds. compliance i zarządzania ryzykiem, Grupa Kęty , Marcin Ludwiczka, Dyrektor ds. audytu wewnętrznego, Grupa Kęty

•    Compliance i audyt w jednej firmie – wartość dodana czy koszt?
•    Obszary współpracy compliance i audytu.
•    Granica współpracy compliance i audytu.
•    Niezależność compliance oficera, a  niezależność audytora – czy może się różnić?
•    Dobre praktyki giełdowe oraz rynkowe.

16:45

Zakończenie

Dzień II
Piątek
31 stycznia 2025
09:15

Rejestracja uczestników

09:28

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Compliance a ESG - Obliczenia śladu węglowego z punktu widzenia Compliance

Mikołaj Potocki, Manager Działu Zrównoważonego Rozwoju w Bureau Veritas Polska.

•    Wymagania prawne w zakresie obliczeń śladu węglowego
•    Metodologie obliczeń emisji GHG oraz należyta staranność w tym zakresie
•    Proces weryfikacji zgodnie z ISO 14064-3
•    Typowe niezgodności związane z obliczeniami
•    Dobre praktyki

10:15

Data Governance - jak zarządzanie danymi wpływa na mitygację ryzyka wycieku informacji i tajemnicy przedsiębiorstwa.

Mateusz Hendzel, Compliance Manager w LOTTE Wedel

•    Uporządkowanie danych jako element zarządzania ryzykiem w organizacji.
•    Znaczenie data governance i tajemnicy przedsiębiorstwa.
•    Punkty styku, czyli mitygacja ryzyka wycieku danych poprzez ich odpowiednie zarządzanie i ochronę.
•    Wpływ zarządzania danymi na utrzymywanie lub uzyskanie przewagi konkurencyjnej. 
 

11:00

Przerwa

11:15

Funkcja Compliance przy wdrażaniu procesów i regulacji AI w organizacji

Paweł Roszkowski, Dyrektor Departamentu Compliance spółek Grupy UNIQA w Polsce

•    Znaczenie Compliance w organizacji. Dlaczego Compliance jest kluczowy przy wdrażaniu nowoczesnych technologii?
•    Przegląd regulacji prawnych dotyczących AI.
    o    Unijne rozporządzenie AI i stan przygotowań do polskiego projektu.
    o    Zasady etyki i ochrona danych osobowych w kontekście AI.
•    Zarządzanie ryzykiem związanym z AI.
     o    Jakie mogą być potencjalne ryzyka związane z wdrażaniem nowych przepisów? Jak Compliance może pomóc w ich identyfikacji i minimalizacji?
     o    Znane przykłady naruszeń z rynku: dyskryminacja określonych grup społecznych (Facebook- Cambridge Analytica/2018 rok: wykorzystywanie danych z portalu oraz manipulacje użytkowników).
•    Szkolenia i budowanie świadomości w organizacji.
    o    Rola szkoleń i znaczenie współpracy między zespołami technicznymi, Data Science, prawnymi, Compliance.
•    Nowe wyzwania Compliance w zakresie dalszego rozwoju nowoczesnych technologii.
    o    Czuwanie nad wymogiem transparentności i wyjaśnialności, dostosowanie do przyszłych regulacji, etyka algorytmiczna, niedyskryminacja i równość.
 

12:15

Zarządzanie ryzykiem sankcyjnym. Odpowiedzialność za naruszenie sankcji unijnych – doświadczenia obecne oraz planowane zmiany w świetle dyrektywy 2024/1226

Wojciech Kapica, radca prawny i partner w kancelarii Lawarton Ługowski Kapica sp.k.

•    Przeprowadzenie oceny narażenia na sankcje.
•    Skuteczne środki ograniczające.
•    Wewnętrzna polityka, procedury i procesy.
•    Odpowiedzialność za naruszenie sankcji unijnych – planowane zmiany w świetle dyrektywy 2024/1226.
 

13:15

Przerwa

13:30

Trade Compliance, czyli wyzwania dla podmiotów działających na różnych rynkach (poruszenie tematów związanych z weryfikacją kontrahenta, wymogami prawnymi, sankcjami itd.)

Anna Hoffmann – Szydłowska, Dyrektorka Risk & Compliance w Amica S.A.

•    Sankcje podmiotowe i przedmiotowe w kontekście współpracy z partnerami biznesowymi.
•    Procedury weryfikacji kontrahentów.
•    Ryzyko współpracy z nieuczciwym kontrahentem - jak podejść do tematu analizy ryzyka.

14:15

CASE Study / dobre praktyki: Sytuacja geopolityczna i jej wpływ na kształtowanie Compliance w sektorze lotniczym

Agnieszka Kunert-Diallo, Dyrektor Biura Compliance i Regulacji w PLL LOT S.A. i PGL S.A.

•    Reakcja państw na inwazję Rosji w Ukrainie i jej znaczenie dla funkcji Compliance.
•    Wzrost znaczenia ochrony praw człowieka w dobie zagrożenia bezpieczeństwa międzynarodowego.
Sankcje międzynarodowe wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego i zobowiązań kontraktowych. 
 

15:00

Nowe wyzwania w AML. Obowiązku Instytucji Obowiązanych, wprowadzenie zmian i analiza ryzyka w oparciu o nowe regulacje.

Urszula Lewczuk, Radca prawny. Ekonomista. Ekspert ds. AML/CFT. Mediator.

•    Zmiany prowadzone nowymi regulacjami AML Package (VI Dyrektywa AML, rozporządzenie ws. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu, rozporządzenie ws. powołania pierwszego unijnego organu centralnego – Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowania Terroryzmu (AMLA)).
•    Wpływ AML Package na zmiany w Instytucji Obowiązanych.
•    Zarządzenie ryzykiem zgodnie z nowymi regulacjami.
•    Raportowanie i komunikacja z GIIF, KNF - kluczowe obowiązki instytucji finansowych w zakresie sprawozdawczości Instytucje Obowiązanych.

15:45

Zakończenie