Legal Design

- klucz do zrozumiałych dokumentów i skutecznej komunikacji

Data rozpoczęcia:
14.04.2025
Data zakończenia:
14.04.2025

Program

Dzień I
Poniedziałek
14 kwietnia 2025
09:15

Rejestracja uczestników

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Magdalena Ziółkowska, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Legal Design a prosty język.

Dominika Fikus-Graf, Radca prawny, językoznawczyni, Członkini Komisji ds. Nowych Technologii OIRP we Wrocławiu

Rola prostego języka w procesie Legal Design.
Problem: Język prawny i prawniczy.

  • Charakterystyka tradycyjnego języka prawnego i prawniczego.
  • Konsekwencje trudnego języka.
  • Problemy w zrozumieniu umów i regulaminów przez klientów.
  • Bariera komunikacyjna między prawnikiem a klientem.
  • Straty wizerunkowe i finansowe dla firm.

Rozwiązanie: Prosty język w Legal Design.

  • Główne założenia prostego języka.
  • Jak Legal Design wspiera prosty język.
  • Wizualizacje (diagramy, ikony).
  • Wyraźna hierarchia informacji (np. nagłówki, listy punktowane).
  • Przykłady.

Praktyczne wskazówki na co dzień.

  • Jak wdrożyć prosty język w dokumentach prawnych.
  • Mapowanie odbiorcy (kim jest, co rozumie).
  • Testowanie tekstów na czytelność (np. wskaźnik FOG, reakcje odbiorców).

Sesja pytań i odpowiedzi.

11:15

Przerwa


 

11:30

Legal design zaczyna się od słuchania: jak badać potrzeby klienta i tworzyć dokumenty, które naprawdę działają.

Katarzyna Krzywicka LL.M, Projektantka prawna, szefowa w kancelarii adwokackiej

Jak odkryć, czego naprawdę potrzebuje Twój klient?

  • Wywiady, ankiety, analiza zachowań: techniki badania potrzeb.
  • Uświadomione i nieuświadomione potrzeby klienta.
  • Rola empatii w projektowaniu dokumentów.

Legal design w praktyce: nie tylko umowy.

  • Sfery zastosowania: od umów po maile i polityki prywatności.
  • Przykłady: jak wprowadzać małe zmiany, które mają duży wpływ.

Jakich błędów unikać?

  • Projektowanie „na ślepo” i nadmierne upraszczanie.
  •  Overdesign – jak znaleźć balans między estetyką a funkcjonalnością.

Narzędzia i procesy wspierające Legal design.

  • Przegląd narzędzi: Canva, Figma etc.
  • Proces projektowania: od badania potrzeb do testowania dokumentów.

Case study.

  • Analiza dokumentów „przed i po”.
  • Najlepsze praktyki.

Sesja pytań i odpowiedzi.

13:00

Przerwa

 

 

13:15

Legal Design: gdzie jesteśmy, dokąd idziemy?

Katarzyna Armińska-Waszczyk, Radca Prawny, Kancelaria armińska radcowie prawni , Katarzyna Ploetzing, Radca prawny w kancelarii armińska radcowie prawni | Marketing prawniczy | Legal design | Copywriting

Co to jest Legal Design i czy jest nam potrzebny?

  • Gdzie można wykorzystać Legal Design?
  • Na czym polega ta metoda i czy zawsze można ją stosować?

Jakie wyzwania stoją przed Legal Design w Polsce?

  • Legal Design na świecie i w Polsce – przykłady
  • Korzyści i przeszkody w stosowaniu Legal Design w Polsce

Legal Design w praktyce – co się zmieniło przez ostatnie dwa lata?

  • Czy o Legal Design w Polsce jeszcze tylko mówimy, czy już to robimy?
  • Jak firmy podchodzą do Legal Design? Czy potrafią czerpać z niego korzyści?

Booster dla Legal Design – zmiany prawne i tendencje ustawowe

  • Legal Design mamy zapisany w ustawach – gdzie są te artykuły?
  • Czy Legal Design przyjmie się powszechnie w aktach prawnych?

Sesja pytań i odpowiedzi.

 

14:30

Przerwa

14:40

Legal design – po co właściwie i co może pójść nie tak

Justyna Zandberg-Malec, Menedżerka ds. publikacji i legal design Wardyński i Wspólnicy

  • Z jakich powodów wybieramy legal design i czy każdy powód jest dobry.
  • Czy legal design to gwarancja sukcesu.
  • Możliwe pułapki i jak ich uniknąć.
  • Dobre praktyki i najczęstsze błędy.
  • Przykładowe wdrożenia.

Sesja pytań i odpowiedzi.

16:10

Zakończenie

Zobacz również