LEGAL MBA

Data rozpoczęcia:
27.09.2019
Data zakończenia:
15.12.2019

Program

Dzień I
Piątek
27 września 2019

MODUŁ 1: PRAWNIK JAKO LIDER I MENADŻER

SESJA 1: PRAWNIK JAKO LIDER

14:00

Rejestracja uczestników, kawa

14:30

Uroczyste rozpoczęcie programu Legal MBA

14:45

Prawnik jako lider – cz. 1

Dariusz Użycki, Head of Industrial Sector CEE&CIS, Pedersen & Partners

  • Czym jest przywództwo?
  • Dlaczego ludzie mieliby za Tobą pójść?
  • Co robić, żeby ludziom chciało się chcieć?
  • Twój styl przywództwa / Autorefleksja praktyczna
     
16:30

Przerwa na kawę

16:45

Prawnik jako lider – cz. 2

Dariusz Użycki, Head of Industrial Sector CEE&CIS, Pedersen & Partners

19:00

Podsumowanie

Dzień II
Sobota
28 września 2019

SESJA 1: PRAWNIK JAKO LIDER cd.

09:00

Poranna kawa

09:30

Rola osobowości w zarządzaniu zespołem

Dariusz Użycki, Head of Industrial Sector CEE&CIS, Pedersen & Partners

  • Czym jest, od czego zależy i jak się przejawia „osobowość”? 
  • Jakie czynniki wpływają na postawy i zachowania lidera?
  • Praktyczne klasyfikowanie i rozpoznawanie typów osobowości 
  • Zarządzanie zespołem – jak z różnorodności uczynić siłę (analiza przypadku)
     
12:30

Przerwa na lunch

MODUŁ 2: ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI PRAWNICZYMI

13:15

Prawnik jako Project Leader czyli rola prawnika w zarządzaniu projektem biznesowym

Anna Jaszczołt, Project Management Expert, Certyfikowany Kierownik Projektów PMP® PRINCE2® PSM®

  • Koordynacja, zarządzanie czy kształtowanie – rola prawnika w projekcie
  • Wyzwania i ograniczenia stojące przed prawnikiem zarządzającym projektem biznesowym
     
15:15

Przerwa na kawę

15:30

Projekt prawny jako integralna część zarządzania projektami biznesowymi

Anna Jaszczołt, Project Management Expert, Certyfikowany Kierownik Projektów PMP® PRINCE2® PSM®

  • Za pomocą jakich technik zintegrujesz projekt prawny z pozostałymi działaniami Twojej firmy?
  • Analiza projektów biznesowych, w których kluczową rolę odgrywa dział prawny. Jak włączyć prawników w duże projekty biznesowe?
  • W jaki sposób efektywnie osadzać projekt prawny w strategii firmy?
  • Jak biznes wpływa na decyzje prawne? Jak zrealizować projekt nie blokując biznesu?
     
17:00

Planowanie w projekcie - Agile, czy Waterfall?

  • Zwinny i klasyczny cykl życia projektu
  • Co decyduje o wyborze cyklu dla Twojego projektu?
  • W którym otoczeniu projektowym osadzony jest Twój projekt? - warsztat
     
19:00

Podsumowanie, sesja Q&A

Dzień III
Niedziela
29 września 2019
09:00

Poranna kawa

09:30

Legal Project Management – jak pokonać bariery projektowe w zmiennym otoczeniu prawnym

Prof. dr hab. Ryszard Sowiński, Prawnik-marketingowiec, trener, Wyższa Szkoła Bankowa

  • Czym jest projekt prawny? Projekty a inne formy organizacji pracy
  • Specyfika projektu prawnego – najważniejsze etapy zarządzania projektami w dziale prawnym
  • Praktyczna analiza metodyk projektowych możliwych do wykorzystania w projekcie prawnym
     
10:30

Zarządzanie zespołem i kompetencjami w realizacji projektu prawnego

Prof. dr hab. Ryszard Sowiński, Prawnik-marketingowiec, trener, Wyższa Szkoła Bankowa

  • Metody doboru uczestników projektu. Jak efektywnie wykorzystywać zasoby wewnątrz firmy? 
  • Techniki podziału zadań między poszczególnych członków zespołu projektowego
  • Metody zarządzania członkami zespołu projektowego, którzy bezpośrednio nie raportują do działu prawnego
  • Jak skutecznie zorganizować współpracę z kancelariami i klientami zewnętrznymi? 
  • W jaki sposób mierzyć cele i rozliczać osiągane wyniki w cross-funkcyjnym zespole projektowym, którym zarządza prawnik?
     
11:30

Przerwa na kawę

11:45

Sztuka komunikacji w pracy prawnika, czyli w jaki sposób relacje w zespole wpływają na efektywność projektu?

Prof. dr hab. Ryszard Sowiński, Prawnik-marketingowiec, trener, Wyższa Szkoła Bankowa

  • Jak budować relacje w zespole projektowym? Techniki i narzędzia, które wspierają pracę pracowników
  • W jaki sposób zmotywować pozostałe działy w przedsiębiorstwie do współpracy z działem prawnym przy realizowanych projektach?
  • Metody pobudzania kreatywności w zespole projektowym
     
13:00

Przerwa na lunch

13:40

Sesja Q&A

14:30

Podsumowanie i zakończenie modułu 1.

Dzień IV
Sobota
12 października 2019

MODUŁ 2 – ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI PRAWNICZYMI – cd.

09:00

Rejestracja uczestników. Poranna kawa

09:30

Prawnik jako zarządzający ryzykiem w projekcie. Analiza obszarów ryzyka prawnego

Cezary Żelaźnicki, Partner, Radca prawny, kancelaria PwC Legal

  • Jak skutecznie opisać ryzyko prawne w projekcie? Zarządzanie ryzykiem w projekcie prawnym a projekcie biznesowym
  • Podział kompetencji pomiędzy wewnętrzny dział prawny a kancelarię współpracującą na projekcie
  • Rola prawnika w projekcie a podejmowanie decyzji na temat ryzyka biznesowego wynikającego z przeprowadzonych analiz projektu
  • Jak zarządzać, monitorować i kontrolować ryzyko w projekcie? Metody ograniczania ryzyka prawnego
     
11:30

Przerwa na kawę

11:45

Harmonogramowanie, budżetowanie, mapowanie i ewaluacja projektu – techniki i narzędzia

Wojciech Trzciński, Partner, Radca Prawny, PwC Legal

  • Szybka realizacja zadań a odpowiedzialność prawnika – jak efektywnie zaplanować czas projektu?
  • Metody wyznaczania i rozliczania celów, za pomocą których zwiększymy wydajność projektu
  • Jak efektywnie zarządzać budżetem, by zachować rentowność projektu?
  • Skuteczne metody mapowania w projekcie prawnym
  • Aplikacje, oprogramowania i rozwiązania, które pomogą zarządzać projektami w Twojej firmie
  • W jaki sposób zbudować system bieżących zatwierdzeń? Narzędzia elektroniczne do zarządzania dokumentacją i czasem
  • Jak zmierzyć wpływ działań działu prawnego na sukces całego projektu biznesowego?
  • Co wpływa na ocenę efektywności projektu prawnego? Jakie KPI możesz stosować?
     
13:30

Przerwa na lunch

MODUŁ 1: PRAWNIK JAKO LIDER I MENADŻER

SESJA 3: PRAWNIK JAKO MENADŻER

14:15

Skuteczne zarządzanie zmianą w organizacji

Przemysław Rybarczyk, Partner zarządzający, Tak! Tylko dobre rozwiązania

  • Zmiana jako immanentny element cyklu życia organizacji
  • Skuteczna komunikacja z perspektywy Change Management
  • Motywowanie i zarządzanie zespołem w trakcie zmian organizacyjnych – dobre praktyki
     
16:15

Podsumowanie

Dzień V
Niedziela
13 października 2019
09:00

Poranna kawa

09:30

Rekrutacja do działu prawnego – co powinniśmy wiedzieć jako managerowie przystępując do pozyskiwania nowych pracowników w niełatwych realiach rynku pracownika

Anna Krawcewicz, Trener biznesu, psycholog, coach, konsultant HR Właściciel firmy doradczo-szkoleniowej Mind UP

  • Skuteczne narzędzia i metody rekrutacji
  • Jak efektywnie określić zakres obowiązków i wymagań  potencjalnego kandydata
  • Rozmowa kwalifikacyjna –  na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę, aby podjąć właściwą decyzję o zatrudnieniu kandydata
     
11:30

Przerwa na kawę

11:45

Motywowanie zespołu. Legal Team Building – aspekty miękkie część 1

(sesja ćwiczeniowa z psychologiem)

Beata Wolfigiel, Psycholog biznesu, Trener, Coach

  • Praca zdalna, rozmowy przy kawie – czyli jak angażować i motywować wymagających pracowników metodami coachingowymi?
  • Psychologiczne narzędzia pozytywnego wspierania twoich podwładnych – innowacyjne podejście psychologii pozytywnej
  • Siła motywacji wewnętrznej i zagrożenia motywowania nagrodami zewnętrznymi
  • Jak wzbudzić motywację wewnętrzną i zaangażowanie pracownika – praktyczne wskazówki
     
13:00

Przerwa na lunch

13:40

Motywowanie zespołu. Legal Team Building – aspekty miękkie cz 2

(sesja ćwiczeniowa z psychologiem)

Beata Wolfigiel, Psycholog biznesu, Trener, Coach

15:45

Podsumowanie i zakończenie modułu 2.

Dzień VI
Piątek
25 października 2019

MODUŁ 3 – NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PRACY PRAWNIKA

14:00

Rejestracja uczestników, kawa

14:30

Nowoczesne narzędzia podnoszące skuteczność warsztatu prawnika

Mariusz Kamiński, Adwokat, PwC Legal

  • Prawnik w świecie nowoczesnych technologii – rodzaje i oceny
  • Kanały pozyskiwania i zarzadzania informacja prawna
  • Programy zarządzania zespołem i projektami
     
16:30

Przerwa na kawę

16:45

Information Governance Program – jak wprowadzić ład informacyjny w Twojej firmie

Grzegorz Pędzisz, Chief Information Officer, IdeaBank SA

  • Czym jest Information Governance? Metody budowania i standardy rynkowe na przykładzie obszaru IT
  • Jak za pomocą̨ Information Governance osiągać cele organizacji (break event point)
  • Nowoczesne narzędzia umożliwiające bezpieczne Information Governance
  • Korzyści i koszty wynikające z tworzenia ładu informacyjnego w Twojej firmie
     
19:00

Podsumowanie

Dzień VII
Sobota
26 października 2019
09:00

Poranna kawa

09:30

Najnowsze regulacje prawne a wdrażanie wymaganych rozwiązań cyfrowych w Twojej firmie

Konrad Dobrowolski, Counsel, adwokat, PwC Legal

  • Ochrona danych osobowych 
  • Formy i metody udzielania pomocy prawnej z użyciem nowoczesnych form komunikacji
  • Metody zapewniania bezpieczeństwa cyfrowego przez prawników
  • Procedury prawne przy wdrażaniu systemów Digital i IT Security
  • Digital & IT law update – najnowsze wymogi regulacyjne w obszarze Digital i IT Security
     
11:00

Przerwa na kawę

11:15

Jak zarządzać ryzykiem braku zgodności? Co znaczy nowoczesny compliance?

Paweł Dudojc, Menadżer, PwC

  • Umiejscowienie compliance w przedsiębiorstwie – podział ról i obowiązków
  • Koncepcje podejścia do zaprojektowania i wdrożenia funkcji compliance
  • Jak wdrożyć skuteczny i dostosowany do potrzeb organizacji proces compliance?
  • Warianty organizacji funkcji compliance - dział prawny a compliance
  • System kontroli wewnętrznej – jak wykorzystać inne działy, by zmniejszyć ryzyko compliance?
     
12:50

Przerwa na lunch

13:30

Cloud, Mobile, BYOD, social media... co prawnik powinien wiedzieć na temat współczesnej technologii?

Konrad Dobrowolski, Counsel, adwokat, PwC Legal

  • Prawne wymogi bezpieczeństwa dla smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych
  • Metody szacowania ryzyka prawnego związanego z wykorzystaniem urządzeń mobilnych w Twojej firmie
  • Kadrowanie, wykorzystywanie filmów, publikacja zdjęć – jak archiwizować i przetwarzać dane pobrane z sieci?
  • Social Media z perspektywy działu prawnego – szanse i ryzyka prawne
  • Online Marketing, Cookies i śledzenie na Google Web – analiza regulacji prawnych
  • Jak zabezpieczać prawnie przetwarzanie danych osobowych w chmurach
  • Strategia Cloud – wybór odpowiedniego dostawcy z perspektywy działu prawnego
     
16:00

Podsumowanie

Dzień VIII
Niedziela
27 października 2019
09:00

Poranna kawa

09:30

Postępowanie wyjaśniające w organizacji – warsztat PwC Investigate

Jakub Kur, Menadżer, PwC , Agata Kowalczyk- Borek, Starszy specjalista, PwC

  • Skala i popularne rodzaje nadużyć w Polsce i na świecie
  • Jak reagować w przypadku niezapowiedzianej kontroli organu
  • Jak weryfikować zarzuty podnoszone przez sygnalistów
  • Jak zachowywać się w sytuacji kryzysu regulacyjnego
  • Z jakich narzędzi weryfikacyjnych korzystać oraz w jakiej kolejności

Podczas warsztatu, który jest prowadzony w formie interaktywnej gry, uczestnicy mają możliwość wcielenia się w role śledczego: badają ślady, analizują dane, prowadzą przesłuchania, zbierają dowody, które mają wskazać, potwierdzić lub wykluczyć nieprawidłowości, na które organizacja została narażona. W efekcie swojej pracy uczestnicy przygotowują raport ze swoich działań, uzyskując informacje – jak im poszło. Grupa wykładowa będzie podzielona na kilka zespołów, w ramach których uczestnicy będą pracować (gra jest przygotowana w języku angielskim).
 

13:30

Przerwa na lunch

14:15

Podsumowanie i zakończenie modułu 3.

Dzień IX
Piątek
15 listopada 2019

Moduł 4 – PODSTAWY ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM. INNOWACYJNE MODELE BIZNESOWE. WPŁYW NOWYCH TECHNOLOGII NA STRATEGIE BIZNESOWE

Prowadzący moduł:

Mikołaj Pindelski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Kierownik Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą. Partner w IMMOQEE

14:00

Rejestracja uczestników, kawa

SESJA 1: PODSTAWY ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM

14:30

Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem cz. 1

  • Przedsiębiorstwo i uwarunkowania rynkowe
  • Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
     
16:30

Przerwa na kawę

16:45

Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem cz. 2

18:00

Case study, panel dyskusyjny

19:00

Podsumowanie

Dzień X
Sobota
16 listopada 2019

SESJA 2: WPŁYW NOWYCH TECHNOLOGII NA STRATEGIE BIZNESOWE. REFLEKSJE O ZARZĄDZANIU

09:00

Poranna kawa

09:30

Wpływ nowych technologii na strategie biznesowe cz. 1

  • Nowe uwarunkowania otoczenia biznesu
  • Współczesne kierunki rozwoju biznesu
     
12:30

Przerwa na lunch

13:15

Wpływ nowych technologii na strategie biznesowe cz. 2

  • Automatyzacja i robotyzacja
  • Big data, sztuczna inteligencja i inne nowe zjawiska
  • Hiperdynamika zmian, chaotyczne otoczenie
     
15:00

Przerwa na kawę

15:15

Case study, panel dyskusyjny

16:15

Podsumowanie

Dzień XI
Niedziela
17 listopada 2019

SESJA 3: INNOWACYJNE MODEL BIZNESOWE

09:00

Poranna kawa

09:30

Innowacyjne modele biznesowe

  • Nowe sposoby organizacji biznesu
  • Nowe sposoby konkurowania i budowania przewag konkurencyjnych
  • Rozwój i wzrost, akwizycje i konkurowanie z niebezpiecznymi ignorantami
     
11:00

Przerwa na kawę

11:15

Case study, panel dyskusyjny

12:15

Claim Management – jak zabezpieczyć prawnie obieg informacji w Twojej firmie?

Marian Giersz, Adwokat, PwC Legal

  • Ochrona danych osobowych a tajemnica przedsiębiorstwa – sposoby przechowywania danych osobowych
  • Jak zachować prawne procedury wewnętrzne podczas współpracy z klientem zewnętrznym?
  • Telekonferencje, tworzenie skryptów rozmów z partnerami zewnętrznymi – procedury prawne
  • Za pomocą jakich narzędzi zabezpieczyć prawnie dane osobowe i treści dokumentów Twoich klientów?
     
13:15

Podsumowanie

Dzień XII
Piątek
29 listopada 2019

MODUŁ 5 – PUBLIC RELATIONS – SZTUKA KOMUNIKACJI I BUDOWANIA MARKI WŁASNEJ PRAWNIKA

14:00

Rejestracja uczestników, kawa

14:30

Prezentacja i wystąpienia publiczne – sesja prowadzona przez dziennikarza z wykorzystaniem interaktywnych narzędzi część 1

Beata Tadla, Dziennikarka. Trenerka mówców. Uczy jak mówić pięknie i skutecznie. Mówca motywacyjny. Prezenterka. Wykładowca.

  • Jakie są najczęściej popełniane błędy podczas wystąpień publicznych i jakie są ich skutki?
  • Jak skutecznie rozwijać i doskonalić swoje umiejętności? Narzędzia wpływające na wzrost jakości autoprezentacji
  • Najczęściej popełniane błędy podczas wystąpień publicznych – jak ich unikać?
     
16:30

Przerwa na kawę

16:45

Prezentacja i wystąpienia publiczne – sesja prowadzona przez dziennikarza z wykorzystaniem interaktywnych narzędzi część 2

Beata Tadla, Dziennikarka. Trenerka mówców. Uczy jak mówić pięknie i skutecznie. Mówca motywacyjny. Prezenterka. Wykładowca.

19:00

Podsumowanie

Dzień XIII
Sobota
30 listopada 2019
09:00

Rejestracja uczestników, kawa

09:30

Marka własna prawnika

Ewelina Skocz, Psycholog społeczny, trener, Managing Partner, BCSystems

  • Ja. Moja marka
  • Rzeczywistość vs świat wirtualny
  • Strategia budowania marki własnej
  • Wizerunek prawnika w biznesie
  • Budowanie autorytetu
     
12:30

Przerwa na lunch

13:15

Zarządzanie karierą własnej marki

Ewelina Skocz, Psycholog społeczny, trener, Managing Partner, BCSystems

  • Zarządzanie karierą
  • Case study: Narzędzia marketingowe, komunikacja i Social Media
     
15:00

Podsumowanie

Dzień XIV
Niedziela
1 grudnia 2019
09:00

Poranna kawa

09:30

Negocjacje – sesja interaktywna z wykorzystaniem narzędzi

dr Michał Chmielecki, Ekspert w zakresie negocjacji, MSc

  • W jaki sposób poprowadzić rozmowę zgodnie ze swoimi celami i założeniami?
  • Rozwijanie umiejętności kontrolowania własnych emocji podczas prowadzenia negocjacji
  • Jak radzić sobie z emocjonalnymi zrachowaniami naszych rozmówców?
     
12:00

Przerwa na kawę

12:15

Podsumowanie i zakończenie modułu 5.

Dzień XV
Piątek
13 grudnia 2019

MODUŁ 6 – FINANSE DLA PRAWNIKÓW

Prowadzenie modułu:

Astrid Zakrzewska, FCCA, FCMA, CGMA DFS CZELEJ ZAKRZEWSKA

14:00

Rejestracja uczestników, kawa

14:15

Podstawowe regulacje w zakresie raportowania finansowego

  • Przepisy prawa w odniesieniu do rachunkowości i sprawozdawczości
  • Sprawozdanie finansowe wg różnych standardów rachunkowości
  • Wymogi raportowe organizacji, w tym rodzaje raportowania (finansowe, zarządcze i podatkowe)
    • Podstawowe różnice
    • Odbiorcy
    • Raporty jednostkowe i skonsolidowane
    • Raportowanie roczne i śródroczne
  • Informacje o przedsiębiorstwie poza sprawozdaniem finansowym, w tym raporty finansowe i pozafinansowe
  • Dostępność sprawozdań finansowych
  • Badanie sprawozdań finansowych oraz opinia i raport audytora
     
16:30

Przerwa na kawę

16:45

Najważniejsze terminy i zasady dotyczące rachunkowości i sprawozdawczości

  • Podstawowe terminy: aktywa, pasywa, zobowiązania, kapitał własny, wydatki, wpływy, przychody, koszty
  • Główne zasady rachunkowości
    • Kontynuacji działania
    • Memoriału oraz współmierności kosztów i przychodów
  • Istota i rodzaje operacji gospodarczych
  • Zmiany zasad rachunkowości, zmiany szacunków, korekty błędów  
     
19:00

Podsumowanie

Dzień XVI
Sobota
14 grudnia 2019
09:00

Poranna kawa

09:30

Składniki sprawozdania finansowego i powiązania między nimi – część 1

  • Bilans, czyli obraz sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa
  • Struktura bilansu/główne kategorie
  • Warunki ujmowania najważniejszych pozycji (m.in. środki trwałe, wartości niematerialne, zapasy, należności, zobowiązania, rozliczenia międzyokresowe i rezerwy, podatek dochodowy odroczony)
  • Zasady wyceny pozycji bilansowych
     
11:30

Przerwa na kawę

11:45

Składniki sprawozdania finansowego i powiązania między nimi – część 2

Rachunek zysków i strat, czyli wyniki działalności przedsiębiorstwa

  • Struktura rachunku zysków i strat
  • Przychody, koszty, wynik finansowy
  • Układ kalkulacyjny i porównawczy
  • Zasady ujmowania przychodów i kosztów

Sprawozdanie z przepływów pieniężnych, czyli zdolność przedsiębiorstwa do generowania środków pieniężnych

  • Idea rachunku przepływów pieniężnych
  • Jak to możliwe, że zyskowne przedsiębiorstwa upadają
  • Struktura rachunku przepływów pieniężnych – podstawowe rodzaje działalności
  • Ruch kapitałów, czyli zmiany w majątku właścicieli
  • Poszczególne kategorie kapitałów (ujmowanie i wycena)
  • Kapitały a dywidenda
     
14:15

Przerwa na lunch

14:45

Składniki sprawozdania finansowego i powiązania między nimi – część 3

Informacja dodatkowa jako integralna część sprawozdania finansowego
Powiązania pomiędzy składnikami sprawozdania finansowego
Manipulacja informacją finansową

  • Kreatywna rachunkowość
  • Błędy lat poprzednich
  • „Windows’ dressing”

Kluczowe obszary współpracy prawnicy – dział finansowy w organizacji
 

17:00

Podsumowanie

19:30

Uroczysty bankiet – zakończenie 3 edycji Legal MBA

Dzień XVII
Niedziela
15 grudnia 2019
09:00

Poranna kawa

09:30

Ocena sytuacji przedsiębiorstwa na podstawie sprawozdania finansowego – część 1

  • Czytanie sprawozdania finansowego, analiza wstępna
  • Analiza pionowa i pozioma sprawozdania finansowego
     
11:30

Przerwa na kawę

11:45

Ocena sytuacji przedsiębiorstwa na podstawie sprawozdania finansowego część 2

  • Analiza wskaźnikowa
    • Rentowność
    • Wydajność (efektywność)
    • Płynność
    • Wypłacalność
    • Zadłużenie
  • Zalety i ograniczenia analizy finansowej
     
13:30

Przerwa na lunch

14:15

Podsumowanie i zakończenie modułu 6