Compliance MBA

program edukacyjny

Data rozpoczęcia:
16.04.2024
Data zakończenia:
18.06.2024

Program

Dzień I
Wtorek
16 kwietnia 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje techniczne dot. korzystania z platformy.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Justyna Walas-Ryba, Compliance Officer, konsultant, szkoleniowiec, wdrożeniowiec, COMPLIANCE COMPASS

  • Podstawy budowania systemu compliance
  • Podstawowe zasady zapewnienia zgodności
  • Adekwatny i skuteczny system compliance
  • Proporcjonalność systemu compliance
  • Znaczenie Polityki zgodności
  • Procedury, instrukcje, metodyki
  • Znaczenie Kodeksu Etyki i Kodeksów etycznych dla stron 3
  • Rola Oficera Compliance - w kontekście instytucji finansowych i organizacji spoza rynku regulowanego
  • 3 linie obrony a rola Compliance oficera 
  • Niezbędne kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności oraz rękojmia należytego wykonywania obowiązków
  • Zapewnienie zgodności a rola Compliance Oficera
  • Budowanie mechanizmów kontroli ryzyka braku zgodności
  • Szkolenia
  • Budowanie świadomości i kultury compliance 
  • Komunikacja na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej   
11:30

Przerwa

11:45

Justyna Walas-Ryba, Compliance Officer, konsultant, szkoleniowiec, wdrożeniowiec, COMPLIANCE COMPASS

  • Odpowiedzialność, miejsce w strukturze, niezależność Oficera Compliance
  • Usytuowanie komórki compliance w strukturze organizacyjnej
  • Status Compliance oficera w organizacji
  • Cel, zakres i szczegółowe zasady działania komórki compliance
  • Niezależność funkcji compliance i jej wpływ na zarządzanie ryzykiem zgodności 

 

  • Zadania (wdrożenia i cykliczność)
  • Zakres obowiązków
  • Zasoby niezbędne do realizacji zadań
  • Identyfikacja, ocena, kontrola i monitorowanie ryzyka braku zgodności
  • Wdrożenie procedury a wdrożenie procesu  
  • Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi
  • Rekomendacje i monitorowanie ich wdrożenia
  • Raportowanie 
13:45

Przerwa

14:00

Justyna Walas-Ryba, Compliance Officer, konsultant, szkoleniowiec, wdrożeniowiec, COMPLIANCE COMPASS

  • Narzędzia pomocne w pracy
  • Kanały zgłaszania naruszeń (whistleblowing)
  • Weryfikacja partnerów biznesowych
  • KYC
  • Narzędzia typu GRC 
  • Ewaluacja i doskonalenie 
  • Cykl Deminga
  • Mapa ryzyk compliance i jej znaczenie dla rozwoju funkcji compliance
  • Metody pomiaru efektywności
  • Reakcja na przypadki braku zgodności  
15:30

Zakończenie

Dzień II
Wtorek
23 kwietnia 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Paweł Bronisław Ludwiczak, radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego

  • Wdrażania systemów Compliance
  • Etapy wdrożenia systemu Compliance
  • Warunki udanego wdrożenia systemu Compliance
  • Jak nie wdrażać systemu Compliance
  • Korzyści związane z wdrożeniem systemu Compliance
  • Cykl Deminga - wdrożenie Systemem Compliance to dopiero początek
  • Zarządzanie systemami Compliance
  • Zarządzanie ryzykiem i trzy linie obrony
  • Rola Kierownictwa
  • Oficer Compliance – umiejscowienie, zadania i rola
  • Komunikacja w Compliance
  • Kultura Compliance
  • Zasada Compliance by design i zasada Compliance by default
11:30

Przerwa

11:45

Paweł Bronisław Ludwiczak, radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego

  • System Compliance a Etyka, CSR, ESG, Ochrona Danych Osobowych i Cyberbezpieczeństwo
  • System etyczny w organizacji
  • Co to są systemy etyczne?
  • Wdrażanie systemów etycznych
  • Systemy Etyczne a system zarządzania Zgodnością (Compliance) – razem czy osobno?
  • CSR
  • Co oznacza CSR?
  •  Systemy CSR w organizacji a system zarządzania Zgodnością
  • ESG a system zarządzania Zgodnością
  • Co oznacza ESG?
  • Wdrażanie ESG w organizacji – kto powinien za to odpowiadać?
  • ESG vs Compliance
  • Ochrona Danych Osobowych i Cyberbezpieczeństwo vs Compliance
13:45

Przerwa

14:00

Paweł Bronisław Ludwiczak, radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego

  • Regulacje prawne dotyczące Compliance
  • ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary
    i projekt jej nowelizacji
  • odpowiedzialność za wdrożenie i utrzymanie systemu Compliance w świetle
    nowelizacji kodeksu spółek handlowych
  • odpowiedzialność za wdrożenie i utrzymanie systemu Compliance w świetle przepisów Kodeksu karnego
  • Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021
  • Przepisy dotyczące kontroli zarządczej w jednostkach sektora publicznego, czyli Compliance w sektorze publicznym
  • Wpływ przepisów o Sygnalistach na systemy Compliance
15:30

Zakończenie

Dzień III
Wtorek
7 maja 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Grzegorz Pająk, Konsultant, specjalista ds. bezpieczeństwa

Informacje o standardzie ISO 27001

  • Czego dotyczy norma ISO 27001
  • Podstawy analizy ryzyka wg normy ISO 31000
  • Podstawowe etapy wdrożenia ISO 27001
  • Analiza kontekstu organizacji
  • Ustalenie zakresu wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI)
  • Inwentaryzacja zasobów informacyjnych
  • Analiza ryzyka (wykorzystanie normy ISO 31000 oraz 27005)
  • Wdrożenie zabezpieczeń, informacja o normie ISO 27002
  • Rola najwyższego kierownictwa we wdrożeniu i utrzymaniu SZBI
  • Dokumentacja SZBI, pomiar i kontrola SZBI, ciągłe doskonalenie SZBI
11:30

Przerwa

11:45

Grzegorz Pająk, Konsultant, specjalista ds. bezpieczeństwa

Informacje o standardzie ISO 22301

  • Czego dotyczy norma ISO 22301
  • Procesy w organizacji – wskazanie procesów kluczowych
  • Podstawowe etapy wdrożenia ISO 22301
  • Analiza kontekstu organizacji
  • Ustalenie zakresu wdrożenia Business Continuity Management (BCM)
  • Identyfikacja wymagań stron zainteresowanych
  • Znaliza ryzyka działalności organizacji w kontekście zapewnienia ciągłości działania
  • Analiza Businee Impact Analyse (BIA)
  • Przygotowanie planów BCP (Business Continuity Plan) i DRP (Disaster Recovery Plan)
  • Znaczenie komunikacji w sytuacji kryzysowej
  • Rola najwyższego kierownictwa we wdrożeniu i utrzymaniu BCM
  • Dokumentacja BCM, pomiar i kontrola BCM, ciągłe doskonalenie BCM
13:45

Przerwa

14:00

Grzegorz Pająk, Konsultant, specjalista ds. bezpieczeństwa

Regulacje, które dotyczą dużej części polskich przedsiębiorców, a których funkcjonowanie opiera się w dużej mierze na standardach ISO 27001, 22301 i innych framework-ach

  • Krótkie omówienie regulacji NIST2, CER, DORA, DSA, UKSC
  • W jakim zakresie i kogo dotyczy dana regulacja
  • Podstawowe założenia dla funkcjonowania danej regulacji
  • Główne obowiązki dla organizacji, która podlega danej regulacji
  • Wskazanie innych standardów i framework-ów związanych z bezpieczeństwem informacji (np. NIST, COBIT, CIS Controls, itp.)
15:30

Zakończenie

Dzień IV
Wtorek
14 maja 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Paweł Sawicki, Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird

  • Spółka w relacjach z organami ścigania – czego organy ścigania mogą żądać i jak na to reagować
  • Uprawnienia organów ścigania w relacji ze spółką
  • Rodzaje wezwań z organów ścigania – treść, forma i podstawy prawne
  • Obowiązki podmiotu wezwanego
  • Ryzyka związane z brakiem odpowiedzi na wezwanie lub niewłaściwą odpowiedzią
  • Przeszukanie w spółce, zatrzymanie, przesłuchanie świadka
  • Podstawy prawne przeszukania
  • Przebieg przeszukania
  • Prawa i obowiązki osób biorących udział w przeszukaniu
  • Zasady zachowania podczas przeszukania
  • Prawa i obowiązki osoby zatrzymanej
  • Zatrzymanie w praktyce – przebieg zatrzymania
  • Zasady zachowania podczas zatrzymania
  • Prawa i obowiązki świadka w postępowaniu karnym
  • Przebieg przesłuchania świadka w postępowaniu karnym
  • Zasady zachowania podczas przesłuchania
11:30

Przerwa

11:45

Paweł Sawicki, Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird

  • Spółka jako pokrzywdzony w postępowaniu karnym
  • Prawa i obowiązki pokrzywdzonego w postępowaniu karnym
  • Konstrukcja zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
  • Czy spółka ma obowiązek złożenia zawiadomieni
  • Ryzyka odpowiedzialności Oficera Compliance
  • Zasady ponoszenia odpowiedzialności karnej
  • Ryzyka związane z pełnieniem funkcji Oficera Compliance
  • Minimalizacja ryzyk odpowiedzialności karnej
13:45

Przerwa

14:00

Paweł Sawicki, Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird

  • Polisa D&O w praktyce
  • Czym jest polisa D&O
  • Kto powinien być objęty polisą D&O
  • Na co zwrócić uwagę przy zawieraniu polisy D&O
15:30

Zakończenie

Dzień V
Wtorek
21 maja 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Rafał Hryniewicz, prezes zarządu E-nform Sp. z o.o., wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Praktyków Compliance

Wdrażanie i utrzymanie systemów zgłaszania naruszeń - praktyczne aspekty

  • Zgłaszanie naruszeń - otoczenie prawne organizacji
  • Czym jest system zgłaszania naruszeń (system whistleblowingowy) i jakaą rolę w organizacji pełnią sygnaliści?
  • Skuteczność systemu whistleblowingowego w kontekście  innych mechanizmów detekcji naruszeń
11:30

Przerwa

11:45

Rafał Hryniewicz, prezes zarządu E-nform Sp. z o.o., wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Praktyków Compliance

Wdrażanie i utrzymanie systemów zgłaszania naruszeń - praktyczne aspekty

  • System whistleblowingowy – zagrożenia i szanse dla organizacji
  • Filary skutecznego systemu zgłaszania naruszeń
13:45

Przerwa

14:00

Rafał Hryniewicz, prezes zarządu E-nform Sp. z o.o., wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Praktyków Compliance

Wdrażanie i utrzymanie systemów zgłaszania naruszeń - praktyczne aspekty

  • Praktyczne aspekty wdrażania i obsługi w organizacji systemu whistleblowingowego, w tym m.in.:
  • plusy i minusy poszczególnych kanałów zgłaszania naruszeń - na co zwrócić uwagę
  • rola komunikacji i edukacji w budowaniu i utrzymaniu  skutecznego systemu
  • elementy skutecznej procedury zgłaszania naruszeń
  • praktyczne aspekty zarządzania informacją w systemach whistleblowingowych (bezpieczeństwo i efektywność przetwarzania danych)
  • e)) najczęstsze grzechy systemów whistleblowingowych - co i dlaczego nie działa?
15:30

Zakończenie

Dzień VI
Wtorek
28 maja 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird

Paweł Sawicki, Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird , Katarzyna Wróblewicz, prezeska Polskiego Instytutu Etyki. Pełnomocniczka Zarządu Pracodawców Pomorza ds. etyki. Coach/mentor kryzysowy. Mediator sądowy. Członkini Stowarzyszenia Absolwentów MBA oraz Praktycy Compliance Stowarzyszenie. Stowarzyszenie.

  • Podstawy prawne wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
  • Przepisy ustawowe regulujące wewnętrzne postępowania wyjaśniające
  • Polityki i procedury wewnętrzne jako podstawa prowadzenia wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
  • Metodyka prowadzenia postępowania wyjaśniającego
  • Plan postępowania
  • Źródła dowodowe w postępowaniu wyjaśniającym
  • Zasady prowadzenia postępowania dowodowego
  • Rozmowy ze świadkami
  • Zabezpieczanie dowodów
11:30

Przerwa

11:45

Paweł Sawicki, Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird , Katarzyna Wróblewicz, prezeska Polskiego Instytutu Etyki. Pełnomocniczka Zarządu Pracodawców Pomorza ds. etyki. Coach/mentor kryzysowy. Mediator sądowy. Członkini Stowarzyszenia Absolwentów MBA oraz Praktycy Compliance Stowarzyszenie. Stowarzyszenie.

  • Raportowanie
  • Forma raportu z wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
  • Zakres raportu z wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
  • Praktyczne wskazówki co do treści raportu z wewnętrznego postępowania wyjaśniającego
13:45

Przerwa

14:00

Paweł Sawicki, Partner w praktyce postępowań karnych gospodarczych kancelarii Bird & Bird , Katarzyna Wróblewicz, prezeska Polskiego Instytutu Etyki. Pełnomocniczka Zarządu Pracodawców Pomorza ds. etyki. Coach/mentor kryzysowy. Mediator sądowy. Członkini Stowarzyszenia Absolwentów MBA oraz Praktycy Compliance Stowarzyszenie. Stowarzyszenie.

  • Postępowanie wyjaśniające w praktyce – na przykładzie postępowań wyjaśniających w sprawach mobbingowych i naruszeń praw pracowniczych
  • Postępowanie wyjaśniające krok po kroku – od zgłoszenia do raportu
  • Praktyczne problemy przy prowadzeniu postępowań wyjaśniających w sprawach mobbingowych i naruszeń praw pracowniczych
15:30

Zakończenie

Dzień VII
Wtorek
11 czerwca 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

ISO 37301 i antykorupcja

Maciej Wnuk, niezależny ekspert

  • Compliance a odpowiedzialność korporacyjna. Przepisy polskie i zagraniczne, którym mogą podlegać polskie spółki.
  • Compliance a kontrola zarządcza w sektorze publicznym.
  • Podejście systemowe vs. „staramy się”. Zapobieganie problemom. Konsekwencje braku zgodności dla osób fizycznych i dla organizacji.
  • Kluczowe wymagania i wytyczne ISO 37301 oraz dobre i złe praktyki wdrażania, z wykorzystaniem praktycznych doświadczeń trenera:
  • Cel wdrożenia – czego możemy się spodziewać po rzetelnym wdrożeniu systemu.
11:30

Przerwa

11:45

ISO 37301 i antykorupcja

Maciej Wnuk, niezależny ekspert

  • Integrowanie z innymi systemami zarządzania,
  • Cykl Deminga w zarządzaniu zgodnością,
  • Kluczowe definicje – istotne dla zrozumienia wymagań, pojęcie zgodności i niezgodności,
  • kontekst organizacji i oczekiwania interesariuszy – czyli tworzymy system dostosowany do problemów naszej organizacji,
  • Zarządzanie ryzykiem niezgodności krok po kroku,
  • Kultura compliance – czyli nie wszystko jest w procedurach,
  • Określenie zakresu systemu.
13:45

Przerwa

14:00

ISO 37001, ISO 37301 i antykorupcja

Maciej Wnuk, niezależny ekspert

  • Przywództwo i zaangażowanie najwyższej i średniej kadry kierowniczej jako warunek sukcesu,
  • Role w systemie, rola i uprawnienia oficera compliance,
  • Planowanie działań,
  • Niezbędne zasoby i kompetencje personelu,
  • Praca nad świadomością, szkolenia i komunikacja
  • Działania operacyjne, systemy zgłoszeniowe i ochrona sygnalistów,
  • Ocena efektywności, audyt wewnętrzny, przeglądy zarządzania
  • Stałe doskonalenie systemu.
15:30

Zakończenie

Dzień VIII
Wtorek
18 czerwca 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje organizacyjne.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Wywiad i kontrwywiad gospodarczy

Maciej Zygmunt, Członek założyciel Stowarzyszenia Praktycy Compliance, właściciel Agencji Bezpieczeństwa i Detektywistyki Maciej Zygmunt

  • Wywiad i kontrwywiad w systemie Compliance, ich związek w zarządzaniu organizacją
  • Zagrożenia dla organizacji i jak wywiad i kontrwywiad mogą przed nimi chronić
  • Profesjonalny dostęp do informacji potrzebnych w zarządzaniu organizacją
11:00

Przerwa

11:15

Wywiad i kontrwywiad gospodarczy

Maciej Zygmunt, Członek założyciel Stowarzyszenia Praktycy Compliance, właściciel Agencji Bezpieczeństwa i Detektywistyki Maciej Zygmunt

  • Ochrona sygnalistów a korzystanie z profesjonalnych działań kontrwywiadowczych
12:45

Przerwa

13:00

Komunikacja compliance i zarządzenie ryzykiem

Maciej Wnuk, niezależny ekspert

  • Cele i plany komunikacji w zakresie compliance.
  • Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna.
14:15

Przerwa

14:30

Komunikacja compliance i zarządzenie ryzykiem

Maciej Wnuk, niezależny ekspert

  • Komunikacja pisemna, werbalna i niewerbalna, dobre praktyki.
  • Ocena ryzyka i reakcja na ryzyko – omówienie i dyskusja nad pracami domowymi.
15:30

Zakończenie