IT LEGAL

– prawne aspekty umów IT

Data rozpoczęcia:
27.08.2024
Data zakończenia:
27.08.2024

1 290 zł za osobę + 23% VAT

przy zgłoszeniu do 20 sierpnia

1 490 zł za osobę + 23% VAT

przy zgłoszeniu po 20 sierpnia


Liczba uczestników

+ 23% VAT

Program

Dzień I
Wtorek
27 sierpnia 2024
09:15

Czas na logowanie

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje techniczne dot. korzystania z platformy.

Magdalena Ziółkowska, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

Umowy IT - kwestie problematyczne

Monika Lasota, radca prawny, wykładowca na Politechnice Warszawskiej, Kancelaria Radcy Prawnego Monika Lasota

  • Umowy wdrożeniowe, umowy serwisowe  - umowa o dzieło czy usługa? Orzecznictwo
  • Możliwość samodzielnego rozwoju oprogramowania - problematyka kodów źródłowych do oprogramowania, vendor lock-in – problem uzależnienia od wykonawcy. Określenie pól eksploatacji. Orzecznictwo
  • Czy można zdekompilować oprogramowanie na potrzeby naprawy błędów – orzecznictwo
  • Odpowiedzialność i kary umowne wykonawcy w umowach IT

 Sesja pytań i odpowiedzi

10:50

Przerwa

11:00

Outsourcing cyberbezpieczeństwa

Artur Piechocki, radca prawny, APLAW

  • Cyberbezpieczeństwo – wprowadzenie oraz omówienie podstawowych pojęć. Co powinniśmy wiedzieć, aby zapewnić skuteczną obronę swoich danych i organizacji?
  • Aktualne obowiązki podmiotów objętych przepisami prawa z zakresu bezpieczeństwa cybernetycznego. 
  • Co nas czeka w zakresie cyberbezpieczeństwa - planowane zmiany w przepisach (NIS 2, KSC2), rozszerzenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego obowiązków. 
  • Zarządzanie ryzykiem z pogranicza RODO i cyberbezpieczeństwa, wzajemne przenikanie się przedmiotu ochrony. 
  • Ciekawe incydenty z zakresu cyberbezpieczeństwa. 
  • Outssourcing cyberbezpieczeństwa vs. rozwiązanie własne.
  • Konstruowanie umów outsourcingowych z zakresu cyberbezpieczeństwa.
  • Rodzaje usług, które mogą być świadczone przez dostawców usług cyberbezpieczeństwa.
  • Zagrożenia cybernetyczne wynikające z korzystania ze sztucznej inteligencji.
  • Odpowiedzialność za AI.

Sesja pytań i odpowiedzi

12:40

Zarządzanie strategicznymi wartościami niematerialnymi i prawnymi w umowach IT (prawa autorskie, znaki towarowe, dane, poufne dane, know-how) – ujęcie transgraniczne

Renata W. Lewicka, Radca prawny w Kancelarii GSW i Partnerzy adwokaci i radcowie prawni, C-level manager, szkoleniowiec, mówca

  • Najważniejsze różnice pomiędzy umowami IT na systemy on-premise i cloud.
  • Kluczowe ryzyka prawne związane z wartościami niematerialnymi i prawnymi w różnych typach umów IT z uwzględnieniem ich specyfiki, różnic pomiędzy sobą oraz aspektów transgranicznych.
  • Sposoby mitygacji ryzyk prawnych oraz najlepsze praktyki dotyczące ochrony tych wartości w umowach zewnętrznych: wdrożeniowych, umowach SaaS, umowach z dostawcami rozwiązań chmurowych, umowach z dostawcami AI i umowach resellerskich oraz wewnętrznych: z kontraktorami B2B. 

Sesja pytań i odpowiedzi

14:00

Przerwa

14:15

Umowy IT w obrocie międzynarodowym - praktyczne aspekty formułowania i negocjowania kontraktów

Łukasz Wieczorek, radca prawny, KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

  •  Metodologia pracy z umową IT w obrocie międzynarodowym 
    1. rozplanowanie architektury kontraktu (kontekst prawno-biznesowy)
    2. generyczne kwestie wyjściowe
  • Kluczowe klauzule w kontraktach IT w obrocie międzynarodowym
    1. omówienie najistotniejszych klauzul (wspólnych niezależnie od rodzaju kontraktu IT)
      1. o czym nie można zapomnieć
      2. forma czynności prawnych
      3. praktyczne wskazówki negocjacyjne / jak przełamywać impas negocjacyjny
  • Specyfika instytucji prawnych pod prawem anglosaskim
    1. odmienności w podejściu do uzgadniania kontraktu IT
    2. typowe błędy i pułapki
    3. dobre praktyki
  • Co przyniesie przyszłość w dobie AI?
    1. perspektywa zmian treści kontraktów IT w obrocie międzynarodowym pod wpływem AI
    2. wpływ regulacji dot. AI na formułowanie kontraktów IT
      1. globalna dywergencja regulacyjna
      2. kwestie, które mogą wymagać zmiany podejścia/przeformułowania
15:25

Przerwa

15:35

Personel w branży IT – kontraktowe wyzwania z perspektywy usługodawcy

Aleksandra Berner, radczyni prawna, Kancelaria Stanek

  • Formowanie postanowień umownych w zależności od modelu współpracy z personelem (JDG, UOP, spółka z o.o.) – omówienie zagadnienia na przykładach,
  • Zakaz konkurencji dla programisty – analiza orzecznictwa oraz najczęściej popełnianych błędów w zapisach umownych,
  • Umowy na body leasing  IT: omówienie charakteru prawnego umowy, oraz wybranych postanowień razem z analizą orzecznictwa; case study z procesów negocjacyjnych.

Sesja pytań i odpowiedzi                           

16:50

Przerwa

17:00

Negocjowanie umów IT - perspektywa biznesu: elementy wspierające sukces projektu

Dr Maciej Madziński, Strategy & Digital Transformation Consultant, MBA IT Programme Director

  •  Krytyczne interesy zamawiających realizację wdrożeń IT
  • Precyzyjna definicja zakresu lub pojemności pracy w projekcie i wynikające z niej następstwa
  • Zasady komunikacji i prowadzenia projektu, sposób zarządzania projektem i zmianą
  • Kiedy gotowe znaczy gotowe w projekcie IT i co z tego wynika? Kryteria akceptacji i pokrewne
  • Wdrożenie, a utrzymanie
  • Prawa własności intelektualnej i dostęp do kodu oprogramowania - perspektywa zamawiającego
  • Zabezpieczanie kontraktów na wypadek wyzwań w trakcie realizacji

 Sesja pytań i odpowiedzi

18:00

Zakończenie szkolenia